ORP Kompas - polski okręt hydrograficzny - dawny trałowiec ORP Żuraw.
Oryginalny trałowiec ORP Żuraw został zbudowany w Warsztatach Portowych MW na Oksywiu i wszedł w skład PMW 25 sierpnia 1939 roku. W 1939 roku zdobyty przez Niemców, po II wojnie światowej "Żuraw" został odnaleziony w Niemczech i wcielony z powrotem do polskiej służby. Już od 1947 roku został oddelegowany do Oddziału Hydrograficznego Marynarki Wojennej, natomiast w 1948 r. został oficjalnie przeklasyfikowany i przebudowany na okręt hydrograficzny, otrzymując numer burtowy: HG-11.
1 sierpnia 1951 "Żuraw" został uprowadzony do Szwecji przez część załogi, która sterroryzowała dowództwo. 12 marynarzy poprosiło o azyl, a okręt powrócił do kraju. Za "karę" ówczesne władze polskie, uznając, że nazwa "Żuraw" okryła się hańbą, zmieniły nazwę okrętu na: ORP Kompas.
W latach 1959-63 został on gruntownie przebudowany, otrzymując nadbudówki na podwyższonym dziobie, co zmieniło sylwetkę okrętu. W 1971 roku został wycofany ze służby, do 1981 r. był używany jako barka koszarowa BK-4.

Dane techniczne:

  • wyporność - 300 ton
  • prędkość - 14 w
  • długość / szerokość / zanurzenie - 45,7 x 5,5 x 2,2 m
  • napęd: 2 silniki wysokoprężne 8 cylindrowe o mocy łącznej 1050 KM
  • bez uzbrojenia
  • załoga - 38
Publikacja wraz ze zdjęciami jest udostępniona w Encyklopedii "Zgapedia" części portalu zgapa.pl. Treść objęta jest licencją GNU FDL Wolnej Dokumentacji w wersji 1.3 lub dowolnej pózniejszej opublikowanej przez Free Software Foundation i została ona opracowana na podstawie Wikipedii, tutaj możesz znaleźć artykuł źródłowy oraz autorów. Warunki użytkowania Encyklopedii znajdziesz na tej stronie.
Prezentowane filmy poczhodzą z serwisu YouTube, portal zgapa.pl nie jest ich autorem i nie ponosi odpowiedzialności za ich treści.