Avro to brytyjska wytwórnia samolotów, nazwa pochodzi w skrócie od A.V.Roe and Company Limited (A.V.Roe and Co Ltd). Najbardziej znaną konstrukcją Avro był bombowiec Avro Lancaster.
Była to jedna z najstarszych wytwórni lotniczych świata, założona w Brownsfield Mills, Manchester w Anglii 1 stycznia 1910. Założycielami byli Alliot Verdon Roe, który dał nazwę firmie, oraz jego brat H.V.Roe. Alliot był już wówczas znany jako pilot. W 1912 firma zbudowała pierwszy w świecie samolot jednopłatowy z zakrytą kabiną, Avro F. Wielkim sukcesem okazał się udany drewniany dwupłatowiec szkolny i wielozadaniowy Avro 504, produkowany w kilku fabrykach podczas I wojny światowej i po wojnie. Do końca wojny liczba wyprodukowanych egzemplarzy sięgnęła 8340, a produkowany był aż do początku lat 30-tych. Produkowany był też na licencji w innych krajach.
W latach 20-tych XX wieku firma przeniosła się z Manchesteru do New Hall Farm w Woodford, Cheshire. W 1928 firmę Avro kupił John Siddeley, a A.V.Roe założył nową firmę Saunders-Roe, która poźniej zajmowała się rozwojem samolotów odrzutowych i poduszkowców.
W latach 20-tych firma Avro opracowała i produkowała kilka modeli samolotów szkolnych i komunikacyjnych. Głównym projektantem w tym czasie stał się Roy Chadwick. W latach 30-tych powstał kolejny udany dwupłatowy samolot szkolno-treningowy Avro Tutor, zakupiony przez Królewskie Siły Powietrzne (RAF) i kilka innych państw (zbudowano 481 sztuk). Był on także produkowany na licencji w Polsce w ilości 40 sztuk pod oznaczeniem PWS-18. Kolejnym sukcesem był dwusilnikowy samolot wielozadaniowy Avro Anson, służący podczas II wojny światowej w różnych wersjach militarnych, między innymi do rozpoznania morskiego (zbudowano go aż ponad 11000 sztuk).
Przed II wojną światową firma Avro zajęła się konstruowaniem ciężkich samolotów bombowych. Pierwszy był Avro Manchester, cierpiący na problemy z silnikami i zbudowany jedynie w ilości 200 sztuk. Jego bezpośredni następca, czterosilnikowy Avro Lancaster okazał się jednak najlepszym brytyjskim ciężkim bombowcem II wojny światowej. Zbudowano go 7377 sztuk. Rozwinięciem Lancastera był powojenny Avro Lincoln, a jego wersją do celów rozpoznania morskiego był Shackleton, który zasłużył się długą 41-letnią służbą w brytyjskim lotnictwie. Ostatnim bombowcem Avro był odrzutowy Vulcan, w układzie delta, który będąc początkowo jednym z komponentów brytyjskiego lotnictwa strategicznego, brał jeszcze udział w wojnie o Falklandy w 1982 jako konwencjonalny bombowiec.
Avro produkował także w latach 40-tych samoloty komunikacyjne: rozwinięte z Lancastera Avro York (258 sztuk) i Avro Lancastrian oraz rozwinięty z Lincolna pasażerski Avro Tudor. Ten ostatni jednak wyprodukowany był jedynie w krótkiej serii 34 sztuk, przegrywając z silną konkurencją innych firm. Dużą stratą dla Avro była śmierć utalentowanego głównego konstruktora Roya Chadwicka w wypadku podczas testów Tudora 23 sierpnia 1947 roku. W latach 50-tych firma Avro wypuściła dwusilnikowy turbośmigłowy samolot pasażerski Avro 748, sprzedany na świecie w znacznych ilościach, także w militarnym wariancie transportowym Andover.
Również w latach 50-tych kanadyjski oddział Avro opracował zaawansowany technologicznie myśliwiec przechwytujący Avro Arrow, nie wszedł on jednak do produkcji z uwagi na kontrowersyjną decyzję rządu kanadyjskiego o wycofaniu się z kosztownego programu (oblatywaczem samolotu był polski pilot, od zakończenia wojny zamieszkujący w Kanadzie Janusz Żurakowski).
Firma Avro w lipcu 1963 weszła w skład koncernu Hawker Siddeley Aviation i zanikła jako nazwa.
Główne typy samolotów Avro (wraz z firmowymi numerami typów):
Avro 504 - samolot szkolny 1-silnikowy dwupłatowy, 1913
Avro 534 Baby- lekki samolot 1-silnikowy dwupłatowy, 1919
Avro 549 Aldershot- bombowiec 1-silnikowy dwupłatowy, 1923
Avro 555 Bison- samolot rozpoznawczy pokładowy 1-silnikowy dwupłatowy, 1923
Avro 594 / 616 Avian - lekki samolot 1-silnikowy dwupłatowy, 1928
Avro 618 Ten - samolot komunikacyjny 3-silnikowy górnopłat, 1929
Avro 619 Five - samolot komunikacyjny 3-silnikowy górnopłat, 1930
Avro 621 Tutor - samolot szkolny 1-silnikowy dwupłatowy, 1930
Avro 626 - samolot szkolny 1-silnikowy dwupłatowy, 1931
Avro 631 / 643 Cadet - samolot szkolny 1-silnikowy dwupłatowy, 1932
Avro 652A Anson - samolot wielozadaniowy 2-silnikowy dolnopłat, 1935
Avro 679 Manchester - bombowiec 2-silnikowy średniopłat, 1940
Avro 683 Lancaster - bombowiec 4-silnikowy średniopłat, 1941
Avro 685 York - samolot transportowy 4-silnikowy górnopłat, 1944
Avro 688 / 689 Tudor - samolot komunikacyjny 4-silnikowy dolnopłat, 1946
Avro 691 Lancastrian - samolot komunikacyjny 4-silnikowy średniopłat, 1945
Avro 694 Lincoln - bombowiec 4-silnikowy średniopłat, 1945
Avro 696 Shackleton - samolot patrolowy 4-silnikowy średniopłat, 1951
Avro 698 Vulcan - bombowiec odrzutowy 4-silnikowy dolnopłat, 1956
Avro 748 - samolot komunikacyjny turbośmigłowy 2-silnikowy, 1960
Avro Arrow - myśliwiec odrzutowy 2 silnikowy, prototyp 1958

Publikacja wraz ze zdjęciami jest udostępniona w Encyklopedii "Zgapedia" części portalu zgapa.pl. Treść objęta jest licencją GNU FDL Wolnej Dokumentacji w wersji 1.3 lub dowolnej pózniejszej opublikowanej przez Free Software Foundation i została ona opracowana na podstawie Wikipedii, tutaj możesz znaleźć artykuł źródłowy oraz autorów. Warunki użytkowania Encyklopedii znajdziesz na tej stronie.