Czytaj więcej"/> Drukuj
Porsche 356 to sportowy samochód produkowany od 1948 do 1965. Jest to pierwszy wyprodukowany samochód Porsche. Nazwa 356 pochodzi od numeru projektu tego samochodu (był to 356 projekt Ferdynanda Porsche).

Historia

Porsche_356 -
Porsche_356 -
Model 356 jest to pierwszy samochód marki Porsche. Jednakże przed wojną Ferdynand Porsche stworzył Type 64 jak również prototyp z umieszczonym centralnie silnikiem o nazwie "Number 1", co prowadzi do pewnych sporów w kwestii które auto było pierwszym Porsche.
356 została stworzona przez Ferdinanda "Ferry'ego" Porsche (syna Dr. Ing. Ferdinanda Porsche, założyciela firmy). Podobnie jak jego przodek, Volkswagen Garbus (który został zaprojektowany przez Ferdinanda Porsche), 356 była samochodem z czterocylindrowym, chłodzonym powietrzem, umieszczonym z tyłu pojazdu silnikiem. Napęd przekazywany jest na oś tylną. Podczas gdy karoseria 356 została zaprojektowana przez Erwina Komenda, części mechaniczne (wliczając silnik, zawieszenie oraz podwozie) zostały zaadoptowane z Volkswagena. Wczesne prototypy 356 były zbudowane z aluminium, jednak rozwiązanie to było niepraktyczne w razie wdrożenia modelu do produkcji, więc wszystkie następne 356 miały stalową karoserię.
Do budowy pierwszej 356, która zadebiutowała 8 czerwca 1948, wiele części zapożyczono od Volkswagena ze względów finansowych firmy (niższe koszty). Jednakże, Porsche szybko przeprojektowało i uszlachetniło auto z naciskiem na osiągi, więc pod koniec lat 50. tylko kilka części było wspólne dla obydwu marek samochodów. W roku 1950 model 356 zyskał sławę pomiędzy entuzjastami po dwóch stronach Atlantyku za jego wyjątkową aerodynamikę i łatwość prowadzenia, jak również za świetną jakość wykonania.

Warianty

Porsche 356 Produkcja
Typ Ilość

356 (1950-55) 7,627
356A (1955-59) 21,045
356B (1959-63) 30,963
356C (1963-65) 16,668

Razem 76,303
Podstawy modelu 356 pozostały niezmienne przez cały okres produkcji, z rozwojowymi, funkcjonalnymi udoskonaleniami. Niemniej jednak różnorodne modele zarówno coupe jak i kabriolety produkowane były od 1948 do 1965.
Kabriolety oferowane były od rozpoczęcia produkcji 356, a we wczesnych latach 50. czasami ich produkcja przekraczała 50% ogółu. Najlepiej znanym modelem kabrioletu jest 356 "Speedster", zaprezentowany pod koniec 1954 po tym jak Max Hoffman, jedyny importer Porsche w USA, doradził firmie, że tańsza wersja z otwartym dachem mogłaby się dobrze sprzedawać w Ameryce. Z jego nisko pochyloną szybą przednią oraz kubełkowymi siedzeniami, Speedster okazał się wielkim hitem, szczególnie w Południowej Kalifornii. Produkcja modelu Speedster doszła do 1,171 samochodów w 1957 a następnie zaczęła spadać, pod koniec roku 1958 Speedster został zastąpiony modelem "Convertible D". Posiadał wyższą, praktyczniejszą szybę przednią, szklane boczne szyby, oraz wygodniejsze siedzenia. W następnym roku, model 356B "Roadster" zastąpił model D. Pod koniec lat 60. sprzedaż modelu 356 ze składanym dachem zaczęła spadać.
Ostatni modelem 356 była 356C która została wprowadzona w roku 1964. Posiadał on hamulce tarczowe jak również opcję zamontowania najmocniejszego silnika pushrod jaki kiedykolwiek został wytworzony w Porsche, 95 konna jednostka "SC". Produkcja 356 doszła do 14,151 samochodów w 1964, do roku w którym jego następca, nowe 911, zostało wprowadzone na rynek amerykański (wprowadzono go tam minimalnie wcześniej niż w Europie). Firma kontynuowała sprzedaż 356C w Północnej Ameryce przez rok 1965. Ostatnie dziesięć 356's (kabriolety) zmontowano na początku 1966 jako rocznik 1965.
Oryginalna cena sprzedaży pod koniec 1950 roku oscylowała w granicach 4,000 $; dzisiaj, ceny wahają się pomiędzy 20,000$ do sporo ponad 100,000$ na aukcjach.

356 w wyścigach

Porsche 356 odniosło wiele sukcesów w rajdach m.in. w: 24 godzinnym wyścigu Le Mans, the Mille Miglia, Targa Florio, Carrera Panamericana, jak również w wielu innych ważnych wydarzeniach sportowych.
Porsche_356 -

Materiał wydrukowany z portalu zgapa.pl dnia 2021-09-19 06:32:49