Czytaj więcej"/> Drukuj
Dorobek kompozytorski
Rodzaj twórczości Liczba dzieł
Muzyka wokalna
Pieśni 13
Muzyka chóralna 1
Muzyka instrumentalna
Symfonie 12
Koncerty
Muzyka kameralna 1
Inne formy orkiestralne 3
Opery
Balety
Utwory na fortepian
RAZEM 34

Gustav Mahler (urodzony 7 lipca 1860 Kaliszt, Czechy, zmarł 18 maja 1911 Wiedeń, Austria) – kompozytor i dyrygent. Przedstawiciel ekspresjonizmu w muzyce. W dorobku kompozytorskim Mahlera największą rolę odgrywają symfonie, którą to formę muzyczną przywrócił do świetności. Muzyka Mahlera pełna zmian nastrojów, od melancholii do histerycznych wybuchów, oddaje skomplikowane wnętrze artysty, ukształtowane przez tragiczne doświadczenia rodzinne, konflikty z otoczeniem, życiowe niepowodzenia. Muzyka Mahlera spotkała się z niezrozumieniem wśród współczesnych. Zaczęto ją doceniać dopiero u schyłku jego życia.
Gustav Mahler, pochodzący z bogatej żydowskiej rodziny, w wieku młodzieńczym odebrał staranne wykształcenie muzyczne w grze na fortepianie i teorii muzyki. W latach 1875 – 1878 studiował w konserwatorium wiedeńskim fortepian, harmonię i kompozycję. Pierwszym dziełem Mahlera była kantata Das klagende Lied zdradzająca wyraźne wpływy muzyki Webera i Wagnera. W 1880 roku po spędzeniu paru lat na ogólnych studiach uniwersyteckich Mahler przyjął pierwszą ofertę pracy dyrygenckiej w tatrze muzycznym w Bad Hall, a następnie w Ljublianie i Ołumuńcu. W końcu został dyrektorem artystycznym teatru w Kassel, a następnie w Pradze. W 1885 objął stanowisko drugiego dyrygenta w prestiżowym teatrze w Lipsku. Skłócony ze środowiskiem, w 1888 opuścił Lipsk i przeniósł się do Królewskiej Opery w Budapeszcie. Ostatecznie został pierwszym dyrektorem nowopowstałego Stadttheatre (teatru miejskiego) w Hamburgu. Jednocześnie Mahler komponował, głównie symfonie i pieśni. Paradoksalnie, największą sławę i popularność oraz niemałe dochody przyniosło mu dokończenie opery komicznej Webera Die drei Pintos.
Brak dobrego przyjęcia jego nowatorskich dzieł muzycznych kompensowany był uznaniem go jako dyrygenta, a przede wszystkim jako uzdolnionego organizatora życia muzycznego. Ukoronowaniem jego kariery była funkcja kapelmistrza wiedeńskiej opery nadwornej – Vienna Hofoper, którą doprowadził do rozkwitu w latach 1903-1907. By zakwalifikować się na to stanowisko, Mahler musiał przyjąć chrzest. W Wiedniu zapoznał się też z młodym środowiskiem awangardy muzycznej reprezentowanym przez przedstawicieli Drugiej Szkoły Wiedeńskiej. Powstanie nowych trendów w muzyce utrzymało go w przekonaniu zachowania bezkompromisowej postawy wobec swej własnej nowatorskiej twórczości. W 1907 Mahler padł ofiarą antysemickiej kampanii. Sfrustrowany sytuacją, ustąpił z zarządzania teatrem i przeniósł się do Nowego Jorku. Tam najpierw objął kierownictwo Metropolitan Opera, a potem New York Philharmonic Orchestra. W 1911 po wykryciu nieuleczalnej, śmiertelnej choroby powrócił do Wiednia, gdzie umarł w połowie maja tego samego roku.
Lista zostanie rozbudowana
Dzieła kompozytorskie
Lata pracy Tytuł dzieła Forma muzyczna
1880-1889 Das Klagende Lied kantata
1880-1883 Aus der Jugendzeit (Lieder und Gesänge) Vol. 1, 5 zbiór pieśni na głos i fortepian
1883-1896 Lieder eines fahrenden Gesellen 4 pieśni na głos i fortepian lub orkiestrę
1884-1889 Symfonia No. 1 D-dur "Tytan" symfonia
1887-1890 Aus der Jugendzeit (Lieder und Gesänge) Vol. 2, 9 zbiór pieśni na głos i fortepian
1888-1891 Aus der Jugendzeit (Lieder und Gesänge) Vol. 3, 4 zbiór pieśni na głos i fortepian
1888 Blumine poemat symfoniczny
1888 Totenfeier poemat symfoniczny
1888-1893 Symfonia No. 2 c-moll symfonia
1892 Wir geniessen die himmlischen Freuden pieśni na głos (sopran) i orkiestrę
1892-1896 Lieder aus Des Knaben Wunderhorn 12 pieśni na głos i fortepian lub orkiestrę
1893-1906 Symfonia No. 3 d-moll symfonia
1896 O Mensch, gib acht!, pieśń na głos i orkiestrę
1896 Kwartet na fortepian i trzy instrumenty strunowe (niedokończone) muzyka instrumentalna
1899 Revelge na alt i orkiestrę muzyka wokalno-instrumentalna
1899-1910 Symfonia No. 4 G-dur symfonia
1900 Presto na orkiestrę muzyka instrumentalna
1901 Der Tamboursg'sell pieśń na głos i fortepian lub orkiestrę
1901-1904 Rückert Lieder 5 pieśni na głos i fortepian lub orkiestrę
1901-1902 Symfonia No. 5 cis-moll symfonia
1901-1904 Rückert Lieder 5 pieśni na głos i fortepian lub orkiestrę
1903-1906 Symfonia No. 6 "Tragiczna" a-moll symfonia
1904-1905 Symfonia No. 7 "Pieśń Nocy" e-moll symfonia
1906-1907 Symfonia No. 8 "Symfonia tysiąca" Es-dur symfonia
1909 Symfonia No. 9 D-dur symfonia
1907-1908 Das Lied von der Erde symfonia
1910 Symfonia No. 10 Fis-dur (niedokończona, ukończona tylko I cz. – Adagio, rekonstr. m.in. D.Cooke) symfonia
Aus der Jugendzeit muzyka na głos i instrument klawiszowy

Materiał wydrukowany z portalu zgapa.pl dnia 2021-06-22 03:54:22