Czytaj więcej"/> Drukuj
AH-64 Apache

Boeing AH-64 Apache
Opis
FunkcjaŚmigłowiec szturmowy
Załoga2 — pierwszy pilot pilot, drugi pilot/strzelec (CPG)
Wymiary
Długość17.7 m z łopatami
Rozstaw skrzydeł4.9 m
Wysokość3.87 m
Powierzchnia skrzydeł168.11 m² główny wirnik
Waga
Pusty5.165 kg
Załadowany8.006 kg
Maks. udźwig9.525 kg
Napęd
Silniki2 × silnik turboodrzutowy GE T700
Moc1.238 kW
Osiągi
Maks. prędkość365 km/h
Zasięg bojowy482 km
Prędkość wznoszenia762 m/min
Uzbrojenie
DziałkaM230 30mm działko automatyczne, 1200 pocisków
RakietyHellfire/Hellfire II, Hydra 70, FFAR (oraz Stinger, Starstreak, Sidewinder/Sidearm proponowane)

AH-64 Apache jest podstawowym śmigłowcem szturmowym w armii USA. Jest wyspecjalizowanym helikopterem przeciwczołgowym. Został opracowany przez firmę Hughest (przejętą później przez McDonell Douglas). Produkowany jest w należących do Boeinga zakładach McDonnell Douglas. Jego poprzednikiem był helikopter znany jako AH-1 Cobra.
Apache został zaprojektowany jako bardzo wytrzymała maszyna zdolna do działań na pierwszej linii frontu w każdych warunkach pogodowych, w dzień i w nocy. Kabina załogi jest opancerzona. Obaj członkowie siedzą w tzw. kevlarowej wannie. Dzięki nowoczesnej aparaturze nawigacyjnej (w szczególności dzięki użyciu kamer na podczerwień) i awionice śmigłowiec może latać nawet przy całkowitym braku widoczności. Odczyty przyrządów pomiarowych podawane są na wyświetlaczu zintegrownym z hełmem pilota (rzutnik monookularowy przy hełmie). Naprowadzanie wieżyczki działka dokonywane jest poprzez obrót głowy pilota. Bezpośrednio jest to spowodowane poprzez optyczne monitorowanie ruchów hełmu. Podczas projektowania Apache opracowano wiele nowatorskich rozwiązań. Jednym z nich jest jego wirnik. Jest skonstruowany z warstw włókien szklanych. Helikopter może kontynuować lot nawet z wielokrotnie przestrzelonymi jego łopatami.
Systemy zakłócania radaru oraz układy wabików cieplnych chronią śmigłowiec przed zestrzeleniem przez rakiety przeciwlotnicze naprowadzane na podczerwień oraz radarowo. Komputery do nawigacji w trudnym terenie oraz wykorzystanie sygnałów GPS pozwalają Apachowi na przekradanie sie wąskimi dolinami oraz odnajdywanie ukrytych celów bojowych. Połączenie tego wszystkiego powoduje, że AH-64 jest jednym z najlepszych śmigłowców tego typu na świecie. W trakcie walki współpracuje ze śmigłowcami obserwacyjnymi OH-58D Kiowa Warrior Scout.
Największe triumfy święciły Apache podczas I wojny w Zatoce Perskiej w roku 1991. Spora część armii pancernej Iraku została zniszczona przez ataki tych śmigłowców.
Podczas wojny z terroryzmem AH-64 w zmodernizowanej wersji AH-64D Longbow pełni ważną rolę w amerykańskiej armii.
Apache okazał się bardzo przydatny w walce z partyzantami w górach Afganistanu. Jednak największe znaczenie miały Apache biorące udział w II wojnie w Zatoce Perskiej. Kolejny atak na Irak nie wiązał się z koniecznością niszczenia wielkich zgrupowań czołgów. Apache okazały się skutecznym narzędziem walki miejskiej. Terroryści często kryli się pośród ludności cywilnej. Apache udowodniły swoją zdolność do precyzyjnych ataków, ale jednocześnie pokazały, że są bardzo wytrzymałe. W walce miejskiej AH-64 poruszały się często bardzo wolno i stawały się łatwym celem dla ręcznych wyrzutni rakiet i karabinów. Mimo tak trudnej sytuacji z pośród ok 140 maszyn zestrzelonych zostało tylko kilka. Podczas operacji Iracka Wolność Apache przez 95 % czasu zachowały pełną sprawność bojową.
Podczas manewrów o kryptonimie Victory Strike II w październiku 2001 śmigłowiec AH-64 rozbił się na poligonie w Drawsku Pomorskim. Podczas awaryjnego lądowania zginał pilot Michael E. Reece. Przyczyną katastrofy była usterka techniczna.
Konstruktorzy podczas tworzenia AH-64 za cel nadrzędny obrali wysoką przeżywalność konstrukcji na polu walki. Osiągnęli to przede wszystkim dzięki: Linki zewnętrzne:
Aviation Tuday - angielski artykuł o Apachach w wojnie z terroryzmem
Materiał wydrukowany z portalu zgapa.pl dnia 2021-05-14 19:24:54