Przełęcz Łupkowska (640 m.n.p.m.) oddziela Beskid Niski od Bieszczadów, a jednocześnie Karpaty Zachodnie od Wschodnich. Leży na granicy Polski ze Słowacją. Pod przełęczą wybudowany jest tunel o długości 642 metrów i znajduje się tu kolejowe przejście graniczne.
Linia kolejowa biegnąca przez przełęcz Łupkowską została ukończona w 1874. Łączyła ona prowincje Austro-Węgier leżące po dwóch stronach łańcucha karpackiego - Galicję i Węgry, zaopatrywała Twierdzę Przemyśl i była dwutorowa (obecnie jednotorowa).
Był to ważny obiekt strategiczny umożliwiający transport wojsk na drugą stronę Karpat, dlatego też w czasie I wojny światowej toczyły się przełęcz ciężkie walki. W 1915 wycofujące się wojska rosyjskie wysadziły tunel w powietrze. Również w czasie II wojny światowej tunel był niszczony przez wycofujące się wojska - w 1939 Polacy, zaś w 1944 Niemcy. Wobec zniszczenia tunelu, Rosjanie ułożyli tory wierzchem przełeczy, jednak był to przejazd bardzo stromy i niebezpieczny. Jeden ze składów wykoleił się i wybuchł, a załoga zginęła.
Po wojnie tunel odbudowano, jednak był on rzadko wykorzystywany do przewozów towarowych. Dopiero w latach 90. ponownie uruchomiono trase przez przełęcz, a w 1999 także kolejowe przejście graniczne i zaczęły tędy jeżdzić na Słowację pociągi osobowe.
Publikacja wraz ze zdjęciami jest udostępniona w Encyklopedii "Zgapedia" części portalu zgapa.pl. Treść objęta jest licencją GNU FDL Wolnej Dokumentacji w wersji 1.3 lub dowolnej pózniejszej opublikowanej przez Free Software Foundation i została ona opracowana na podstawie Wikipedii, tutaj możesz znaleźć artykuł źródłowy oraz autorów. Warunki użytkowania Encyklopedii znajdziesz na tej stronie.
Prezentowane filmy poczhodzą z serwisu YouTube, portal zgapa.pl nie jest ich autorem i nie ponosi odpowiedzialności za ich treści.