PZL_106_Kruk -

PZL-106 Kruk to dwumiejscowy samolot rolniczy w konfiguracji dolnopłata z zastrzałami polskiej konstrukcji i produkcji, opracowany przez inż. Andrzeja Frydrychewicza, następca PZL-101 Gawron. W praktyce załogę stanowi jedna osoba, za pilotem znajduje się miejsce dla mechanika, wykorzystywane podczas przebazowań.

Opis

  • Skrzydła i usterzenie o pokryciu duraluminiowym, z elementami krytymi płótnem.
  • Kadłub w części przedniej kryty blachą, tył o konstrukcji kratownicowej, wykonany ze spawanych rur stalowych, kryty płótnem.
  • Podwozie stałe z kółkiem ogonowym
  • wymienny moduł w kadłubie, w którym można zamontować: zbiornik do oprysków (na ciecz), opylania (na proszek), rozrzucania nawozów sztucznych (do 1050 kg), kabinę instruktora.

Historia

  • Prace nad projektem "Kruka" trwały w tym samym czasie, co budowa nieudanego samolotu odrzutowego M-15 "Belphegor". Pierwszy prototyp PZL-106 wykonał lot 14 kwietnia 1973 roku, posiadał on silnik o mocy 298 kW, drugi prototyp posiadał już silnik PZL-3S o mocy 441kW. Ta maszyna wzbiła się w powietrze 12 października 1974. Powstało siedem próbnych egzemplarzy, z czego dwa ostatnie stały się propototypami wersji seryjnej, która otrzymała oznaczenie PZL-106 A i weszła do produkcji w 1976.
W latach 1979-1983 powstały następujące wersje:
  • PZL-106 AR wyposażony w silnik PZL-3SR z reduktorem oblatano 15 listopada 1978
  • PZL-106 AT Turbo Kruk z silnikiem Pratt & Whitney PT6A-34AG oblatano 22 czerwca 1981
  • PZL-106 AS z silnikiem ASz-62IR o mocy 736 kW oblatano 19 sierpnia 1981
  • PZL-106 B z przeprojektowanymi srzydłami i skróconymi zastrzałami oblatana 15 maja 1981. Weszła do produkcji w 1984 roku
  • PZL-106 BS wersja B z silnikiem ASz-62IR oblatana 8 marca 1982
  • PZL-106 BT Turbo Kruk wersja z silnikim Walter M601D o mocy 544 kW oblatany 18 września 1985. (Oznaczana później jako BT-601)
  • PZL-106 BTU-34 Turbo Kruk z silnikiem Pratt & Whitney PT6A-34AG z 1998.
W 1981 wyprodukowano "Kruka" w wersji gaśniczej. Ogółem, we wszystkich wersjach i wariantach (w tym wersja z uzbrojeniem), powstało 266 egzemplarzy PZL-106 Kruk. Produkcja samolotu, zaniechana pod koniec lat 80-tych, została wznowiona w 1995 roku. Obecnie w produkcji znajdują się wersje BT i BTU.

Użytkownicy

Osiągi

   
Typ: PZL-106 A Kruk PZL-106 B Kruk PZL-106 BT Turbo Kruk
rozpiętość: 14,80 m 14,90 m 15,00 m
długość: 9,10 m 9,10 m  10,2 m
wysokość: 3,30 m 3,32 m  3,8 m
pow. nośna 28,40 m2 32,20 m2 31,7 m2
masa własna 1575 kg 1670 kg 1680 kg
masa całkowita 3000 kg 3000 kg 3500 kg
masa użyteczna 1435 kg 1330 kg 1820 kg
silnik: PZL-3S o mocy 441 kW PZL-3SR o mocy 441 kW M601D o mocy 544 kW
prędkość max.: 211 km/h 220 km/h 250 km/h
prędkość min.: 92 km/h 90 km/h 90 km/h
prędkość przelotowa: ? 194 km/h 170 km/h
wznoszenie: 4 m/s 4 m/s 6 m/s
Pułap: 4000 m 4600 m ?
Zasięg: 400km 1100 km 900 km

Plany i modele

Link zewnętrzny: zdjęcie
Publikacja wraz ze zdjęciami jest udostępniona w Encyklopedii "Zgapedia" części portalu zgapa.pl. Treść objęta jest licencją GNU FDL Wolnej Dokumentacji w wersji 1.3 lub dowolnej pózniejszej opublikowanej przez Free Software Foundation i została ona opracowana na podstawie Wikipedii, tutaj możesz znaleźć artykuł źródłowy oraz autorów. Warunki użytkowania Encyklopedii znajdziesz na tej stronie.
Prezentowane filmy poczhodzą z serwisu YouTube, portal zgapa.pl nie jest ich autorem i nie ponosi odpowiedzialności za ich treści.