Mcdonaldyzacja (macdonaldyzacja, makdonaldyzacja) (ang. "McDonaldization") to proces nazwany i opisany przez amerykańskiego socjologa George'a Ritzera, który zdefiniował go jako:
proces, na mocy którego zasady prowadzenia restauracji szybkiej obsługi upowszechniają się, zagarniając coraz większe połacie życia społecznego w Stanach Zjednoczonych i na całym świecie.
Cztery podstawowe zasady mcdonaldyzacji to:
  • efektywność – optymalny sposób na wykonanie danego zadania
  • kalkulatywność – wg. Ritzera "macdonaldyzacja kładzie akcent na rzeczy, które dają się obliczyć, policzyć, ująć ilościowo". Wszystkie zjawiska, procesy oceniane są pod możliwych do skwantyfikowania ocen, np. ważniejsze od smaku samego jedzenia jest ilość sprzedanych hamburgerów
  • przewidywalność – klient woli rzeczy znane od nieznanych, te do których jest przyzwyczajony, nawet nowe produkty powinny wyglądać standardowo, tak jak stare, aby zadowolić nawet najbardziej konserwatywnego klienta nielubiącego zmian
  • kontrola – standaryzacja wszystkich możliwych czynników
Mcdonaldyzacja oddziaływuje również na sposób, w jaki zdobywa się wykształcenie, jak się pracuje, podróżuje, spędza wolny czas, odżywia, uprawia politykę, traktuje rodzinę - na każdą dziedzinę życia społecznego.
Źródło
  • The McDonaldization of Society - George Ritzer (wydanie polskie McDonaldyzacja społeczeństwa)
Linki zewnętrzne
Publikacja wraz ze zdjęciami jest udostępniona w Encyklopedii "Zgapedia" części portalu zgapa.pl. Treść objęta jest licencją GNU FDL Wolnej Dokumentacji w wersji 1.3 lub dowolnej pózniejszej opublikowanej przez Free Software Foundation i została ona opracowana na podstawie Wikipedii, tutaj możesz znaleźć artykuł źródłowy oraz autorów. Warunki użytkowania Encyklopedii znajdziesz na tej stronie.
Prezentowane filmy poczhodzą z serwisu YouTube, portal zgapa.pl nie jest ich autorem i nie ponosi odpowiedzialności za ich treści.