Lotniaaerodyna, będąca szybowcem, w której sterowanie odbywa się poprzez zmianę względnego położenia środka ciężkości i powierzchni nośnej.
Najprostsza lotnia zbudowana jest ze skrzydła i uprzęży mocującej do niego pilota.
Skrzydło ma postać trójkątnego stelażu z rozpiętym na nim poszyciem. Poszycie przybiera kształt profil (wklęsło - wypukłego) dopiero po nabraniu przez lotnię prędkości. Pilot dokonuje rozbiegu (najczęściej ze wzniesienia) przy użyciu swoich nóg. Uprząż wykonywana jest w postaci pasów, do których przypinany jest pilot, czasami zawieszony w specjalnym kokonie. Sterowanie lotnią odbywa się przez zmianę położenia środka ciężkości pilota w względem konstrukcji: pilot balansuje swoim ciałem tak, aby uzyskać pożądaną zmianę kierunku lotu.
Istnieje wiele lotni o różnej budowie, ich kształt jest zależy tylko od wyobraźni konstruktora.
Wiele lotni wyposażonych jest w usztywnienia, które nadają skrzydłu kształt profilu aerodynamicznego. Możliwe jest wówczas stosowanie różnych profili.
Zdarzały się konstrukcje skrzydła niekoniecznie trójkątnego, a czasami wręcz lotnie dwupłatowe.
Lotnia może być wyposażona w podwozie w postaci kółek mocowanych do trójkąta sterowego lub nawet w postaci specjalnego wózka. Podwozia takie ułatwiają lądowanie, a w przypadku lotów np. z osobami niepełnosprawnymi start.
Lotnia to aerodyna bez własnego napędu. Jej odmiana z silnikiem to motolotnia.
Lotnie okazały się ”przedszkolem” dla lotniczych konstruktorów. Projekt lotni wykonał min. Leonardo da Vinci.
Istotny wkład w rozwój lotnictwa wniósł niemiecki konstruktor Otto Lilienthal (1848–1896), który na swoich lotniach-szybowcach wykonał ponad 2 tysiące udanych lotów gromadząc przy tym ważne informacje doświadczalne. Lilienthal zginął w wypadku podczas lotu lotnią. Na jego cześć ustanowiono Medal Lilienthala przyznawany za wybitne osiągnięcia szybowcowe.
Polskim prekursorem szybownictwa, który jako pierwszy w kraju zbudował i wykonywał loty na lotni był Czesław Tański. W 1886 wykonał na niej pierwszy w historii światowego szybownictwa wzlot z terenu płaskiego. Prawdopodobnie od niego wzięło się także polskie określenie na ten typ statku powietrznego: Tański swój szybowiec nazwał właśnie Lotnią.
Odnośnie klasyfikacji lotni jako rodzaju statku powietrznego istnieje wiele niejasności. Niektórzy uważają ją za szybowiec, inni za nieco bardziej odrębny rodzaj aerodyny. Nawet bracia Wright w samolocie Flyer z 1903r zastosowali sposób sterowania częściowo oparty na sterowaniu lotnią (przechylanie samolotu dzięki zmianie położenia środka ciężkości) i z tego powodu mówi się czasem o nim, jako o samolocie-szybowcu .
Publikacja wraz ze zdjęciami jest udostępniona w Encyklopedii "Zgapedia" części portalu zgapa.pl. Treść objęta jest licencją GNU FDL Wolnej Dokumentacji w wersji 1.3 lub dowolnej pózniejszej opublikowanej przez Free Software Foundation i została ona opracowana na podstawie Wikipedii, tutaj możesz znaleźć artykuł źródłowy oraz autorów. Warunki użytkowania Encyklopedii znajdziesz na tej stronie.
Prezentowane filmy poczhodzą z serwisu YouTube, portal zgapa.pl nie jest ich autorem i nie ponosi odpowiedzialności za ich treści.