na os. Jana III Sobieskiego w Poznaniu |
Promień m |
Poszerzenie mm |
R ≥ 250 | 0 |
200 ≤ R < 250 | 10 |
160 ≤ R < 180 | 20 |
R < 160 | 25 |
Nazwa skali | Skala | Szerokość toru modelarskiego, odpowiadająca szerokości toru mm. W nawiasach litera dodawana po symbolu skali. | Uwagi | |||
1700-1250 | 1250-850 (m) | 850-650 (b) | 650-400 (i) | |||
Z | 1:220 | 6,5 | ||||
N | 1:160 | 9 | 6,5 | |||
TT | 1:120 | 12 | 9 | 6,5 | ||
H0 (H zero) | 1:87 | 16,5 | 12 | 9 | 6,5 | Skrót od: Half O |
00 | 1:72 | 16,5 | 12 | 9 | 6,5 | |
S | 1:64 | 22,5 | 16,5 | 12 | 9 | |
0 (zero) | 1:45 | 32 | 22,5 | 16,5 | 12 | Zabawki. Dla zabawek szerokość toru bywa przybliżona uniemożliwiając zamienność. |
I | 1:32 | 45 | 32 | 22,5 | 16,5 | |
II | 1:22,5 | 64 | 54 | 32 | 22,5 | |
III | 1:16 | 89 | 64 | 45 | 32 | |
IV | 1:11 | 127 | 89 | 64 | 45 | |
V | 1:8 | 184 | 127 | 89 | 64 | Prawdopodobnie najmniejsza umożliwiająca przewóz ludzi |
VI | 1:5,5 | 260 | 184 | 127 | 89 | Także jako kolej turystyczna i ogrodowa (możliwość przewozu ludzi) |
Szerokość toru [1] |
Przeznaczenie kolei i uwagi | Przykłady państw, w których jest stosowana | Polskie przykłady |
305 (12 in.) |
USA (Sonora Short Line) | ||
381, 457 | turystyczne, ogrodowe, wystawowe | Austria, Japonia, Wielka Brytania | |
500 | przemysłowe, górnicze, rolnicze | ||
597 | przemysłowe, budowlane, inne | ||
600 | Polska | Rejon Umocniony Hel po 1939 kolejka górska w Gdyni Oksywiu. Wyrzyska Kolej Powiatowa, Żnińska Kolej Powiatowa, Wigierska Kolejka Leśna. |
|
610 | Indie, Japonia, Australia, Wenezuela | |
|
700 | plantacja trzciny | Indonezja, Kuba | |
750 | |
Indonezja, Niemcy, Polska, Turcja, b. ZSRR | Bieszczadzka kolejka wąskotorowa po 1939. Większość kolei wąskotorowych w Polsce. |
760 | |
Australia, Austria, Brazylia, Bułgaria, Czechy, Polska do 1939, Słowacja, Węgry | Bieszczadzka kolejka wąskotorowa do 1939 |
762 | |
Indie, Japonia, Jugosławia, Kuba, Węgry, Rumunia | |
785 | |
Dania, Polska | Górnośląska Kolej Wąskotorowa |
800 | m.in. przemysłowe | W przeszłości koleje wąskotorowe w okolicach Warszawy | |
860 | m.in. przemysłowe | |
|
891 | Szwecja | ||
900 | przemysłowo-górnicze | Polska, Szwecja, Portugalia, Austria | Kolejka parkowa w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku od 1966; koleje przemysłowe KGHM Lubin - Polkowice, dawniej tramwaje w Krakowie (obok tramwajów normalnotorowych). |
914 | |
Filipiny, Kanada, USA(Hawaje) | |
950 | |
Libia, Włochy, Etiopia | |
1000 | tramwaj | Australia, Boliwia, Brazylia, Etiopia, Indie, Pakistan, Peru, Polska, Tajlandia, Wietnam | Rejon Umocniony Hel do 1939, koleje wąskotorowe na Pomorzu i pod Warszawą, koleje linowo-terenowe (Zakopane, Krynica), linie tramwajowe w Bydgoszczy, Toruniu, Łodzi, Elblągu i Grudziądzu. |
1050 | |
Algieria, Izrael, Jordania, Liban, Syria | |
1067 | |
Angola, Australia, Filipiny, Japonia, Mozambik, Rodezja, RPA | |
1200 | |
Włochy | |
1372, 1375 | |
Japonia, Hiszpania | |
1435 (56,5 in.) |
szerokość normalna stosowana w większości krajów | ||
1520, 1524 | |
Finlandia, Polska, b. ZSRR, Mongolia | Linia Hutnicza Szerokotorowa |
1600 | |
Australia, Brazylia, Irlandia | |
1665 | |
Portugalia | |
1674, 1676 | |
Argentyna, Indie, Hiszpania, Pakistan | |
1800 | kolejka górska Obsfelderschmiede - Lichtenhain | Niemcy | |
2000 | kolejka górska CairnGorm | Wielka Brytania | |
2140 (84,25 in.) |
Wielka Kolej Zachodnia | Anglia (nieistniejąca) | |
2743 (9 stóp) |
kolejka górska Kyoto | Japonia (nieistniejąca) | |
3000 | Super kolej III Rzeszy | projektowana |