Kolumna_Mc_Pherson -
Kolumna Mc Pherson to rodzaj zawieszenia samochodu, w którym amortyzator pełni jednocześnie rolę elementu tłumiącego i prowadzącego (koło).

Budowa

Rola amortyzatora (na rys. kolor żółty) jako elementu prowadzącego, polega na zastąpieniu górnego elementu prowadzącego. Wraz z dolnym elementem prowadzącym (kolor granatowy i fioletowy), zamocowanym z jednej strony do ramy (lub ramy pomocniczej, w konstrukcjach samonośnych) pojazdu (kolor zielony) a z drugiej do piasty (kolor czerwony), stanowi mechanizm prowadzący koła samochodu (kolor czarny).

Zastosowanie

Kolumna Mc Pherson charakteryzuje się bardzo zwartą budową i jako typ zawieszenia, zajmuje mało miejsca. Daje to więcej miejsca na zamontowanie silnika, np. poprzecznie do kierunku jazdy.

Historia

Konstrukcja ta jest dziełem inż. Earla S. MacPhersona i po raz pierwszy została zastosowana w 1951 roku w samochodzie Ford Consul, produkowanym w Wielkiej Brytanii.
Publikacja wraz ze zdjęciami jest udostępniona w Encyklopedii "Zgapedia" części portalu zgapa.pl. Treść objęta jest licencją GNU FDL Wolnej Dokumentacji w wersji 1.3 lub dowolnej pózniejszej opublikowanej przez Free Software Foundation i została ona opracowana na podstawie Wikipedii, tutaj możesz znaleźć artykuł źródłowy oraz autorów. Warunki użytkowania Encyklopedii znajdziesz na tej stronie.