Hawker_Tempest -
Hawker Tempestbrytyjski samolot myśliwski, zaprojektowany i zbudowany w 1942 roku w wytwórni Hawker Aircraft Limited

Historia

Konstruktor wytwórni Hawker Aircraft Limited inż. Sydney Camm po wprowadzeniu do produkcji seryjnej samolotu Hawker Typhoon, podjął dalsze prace konstrukcyjne nad tym samolotem i zaprojektował do tego myśliwca nowe skrzydła o cieńszym profilu i obrysie eliptycznym. Według założeń miało to znacznie poprawić osiągi samolotu. Ponieważ z powodu tych zmian nastąpiła konieczność dalszych przeróbek samolotu – zastosowano inny kształt płetwy grzbietowej i dłuższy kadłub, w dniu 28 lutego 1942 roku zmieniono nazwę samolotu i jako nowa konstrukcja otrzymała nazwę Hawker Tempest.
Samolot ten zamierzano produkować w kilku wersjach: Mk I – z silnikiem rzędowym Napier Sabre IV o mocy 2500 KM (1840 kW) i chłodnicami w skrzydłach, Mk II – z silnikiem gwiazdowym Bristol Centaurus V o mocy 2520 KM (1855 kW), Mk III – z silnikiem rzędowym Rolls-Royce Griffon IIB, Mk IV - z silnikiem rzędowym Rolls-Royce Griffon 61, Mk V – z silnikiem rzędowym Napier Sabre IIA lub IIB i Mk VI – przerobiona wersja Mk V przystosowana do służby w krajach tropikalnych, napędzana silnikiem Napier Sabre V o mocy 2340 KM (1722 kW), mająca wlot powietrza do chłodnicy w skrzydłach.
Hawker_Tempest -
w Hendon

Jako pierwszy został oblatany prototyp samolotu Hawker Tempest Mk V w dniu 2 września 1942 roku. Był on przerobiony z seryjnego samolotu myśliwskiego Hawker Typhoon. Prototyp ten zachowywał się w powietrzu doskonale. W dniu 24 lutego 1943 roku oblatano prototyp samolotu hawker Tempest Mk I. Model ten podczas prób osiągnął prędkośc maksymalną 746 km/h na wysokości 7500 m, ale silnik tego samolotu był niedopracowany i do produkcji seryjnej samolot Hawker Tempest Mk V, a z produkcji modelu Mk I zrezygnowano.
Seryjny samolot Hawker Tempest Mk V został wyprodukowany w wytwórni Hawker w Langley i oblatany 21 czerwca 1943 roku. Charakteryzował się on silnym uzbrojeniem, podobnie jak samolot Hawker Typhoon, był natomiast od niego nieco szybszy i zwrotniejszy. Do sierpnia 1945 roku ogółem wytworzono 805 samolotów w tej wersji.
28 czerwca 1943 roku oblatano prototyp samolotu Hawker Tempest Mk II z silnikiem gwiazdowym. W samolocie tym zmianie uległ tylko przód kadłuba przystosowany do pomieszczenia silnika Bristol Centaurus V mającego większą średnicę od silnika rzędowego Napier Sabre. Wersję tę skierowano do produkcji seryjnej 4 października 1944 roku, a do 8 czerwca 1946 roku wykonano 450 samoloty tej wersji.
Zrezygnowano natomiast z produkcji seryjnej samolotów Hawker Tempest Mk III i Mk IV.
Ostatnią produkowana seryjnie wersją była wersja Hawker Tempest Mk VI, a pierwszy samolot tej wersji został oblatany 9 maja 1944 roku, do końca 1945 roku zbudowano 142 samolotów tej wersji.
Wersje samolotu Hawker Tempest produkowane seryjnie:
  • F Mk II – wersja z silnikiem gwiazdowym Bristol Centaurus V o mocy 2520 KM (1855 kW). Produkowana w latach 1943 – 1946.
  • F Mk V – wersja z silnikiem rzędowym Napier Sabre IIA o mocy 2180 KM (1604 kW) lub Napier Sabre IIB o mocy 2200 KM (1619 kW). Produkowana w latach 1943 – 1945.
  • F Mk VI – wersja z silnikiem Napier Sabre V o mocy 2340 KM (1722 kW), przystosowana do lotów w strefie tropikalnej. Produkowana w latach 1944 – 1945.
Łącznie w latach 1943 – 1946 wyprodukowano 1397 samolotów Hawker Tempest wszystkich wersji.

Użycie w lotnictwie

W II wojnie światowej używane były tylko samoloty Hawker Tempest Mk V. Wprowadzono je do służby do dywizjonów myśliwskich RAF 3 i 486, a od lipca 1944 roku do dywizjonu 56. Pozostałe wersje seryjne samolotów Hawker Tempest Mk II i Mk VI weszły do służby po zakończeniu II wojny światowej.
W lotnictwie brytyjskim były używane do 1951 roku. Oprócz lotnictwa brytyjskiego samoloty tego typu używało lotnictwo Indii i Pakistanu. W lotnictwie pakistańskim używano ich do 1953 roku.
Na samolotach Hawker Tempest Mk V latali bojowo polscy piloci w składzie 56 dywizjonu myśliwskiego RAF. Wykonywali oni głównie loty szturmowe oraz zwalczali niemieckie pociski rakietowe V-1.

Opis konstrukcji

Samolot Hawker Tempest Mk V był jednomiejscowy samolotem myśliwskim, dolnopłatem o konstrukcji półskorupowej metalowej. Podwozie klasyczne – wciągane w locie. Napęd: 1 silnik rzędowy, śmigło metalowe czterołopatowe
Uzbrojenie:
  • 4 działka Hispano-Suiza kal. 20 mm (po 2 w każdym ze skrzydeł)
  • 8 niekierowanych pocisków rakietowych SAP-60 (podwieszane po 4 pod każdym ze skrzydeł) lub 2 bomby o masie 454 kg każda

Dane taktyczno-techniczne samolotu Hawker Tempest Mk V

  • Napęd: 1 silnik rzędowy 24-cylindrowy Napier Sabre IIA o mocy 2180 KM (1604 kW) – pierwsza seria lub Napier Sabre IIB o mocy 2200 KM (1619 kW) lub Napier Sabre IIC o mocy 2260 KM (1663 kW) – druga seria
  • Wymiary
    • rozpiętość: 12,50 m
    • długość: 10,26 m
    • wysokość: 4,90 m
    • powierzchnia nośna: 28,06 m²
  • Masa
    • własna: 4080 kg
    • całkowita (w locie): 5420 kg
  • Osiągi
    • prędkość maksymalna: 682 km/h
    • prędkość wznoszenia: 15,3 m/s
    • pułap: 11 150 m
    • zasięg: 1180 km (z dodatkowymi zbiornikami – 2450 km)
  • Załoga: 1
Publikacja wraz ze zdjęciami jest udostępniona w Encyklopedii "Zgapedia" części portalu zgapa.pl. Treść objęta jest licencją GNU FDL Wolnej Dokumentacji w wersji 1.3 lub dowolnej pózniejszej opublikowanej przez Free Software Foundation i została ona opracowana na podstawie Wikipedii, tutaj możesz znaleźć artykuł źródłowy oraz autorów. Warunki użytkowania Encyklopedii znajdziesz na tej stronie.
Prezentowane filmy poczhodzą z serwisu YouTube, portal zgapa.pl nie jest ich autorem i nie ponosi odpowiedzialności za ich treści.