Gra sprawiedliwa – w teorii gier: gra, w której wartość oczekiwana wypłat poszczególnych graczy jest ta sama.
Przykład:
Dwóch graczy A i B zakłada się o wynik rzutu (uczciwie wyważoną) monetą. Jeśli wypadnie orzeł - A otrzyma od B 2 złote. Jeśli reszka, przeciwnie, będzie musiał zapłacić 2 zł. Prawdopodobieństwo każdego ze zdarzeń wynosi ½, toteż wartość oczekiwana wypłat obu graczy wynosi tyle samo:
\[X_i^A \] - wypłata gracza A przy wyniku i-tym.

\[X_O^A = 2 \qquad X_R^A = (-2) \]

\[EX^A = \sum_{i=1}^n X_i^A \cdot P(X_{i}) = 2 \cdot \begin{matrix} \frac 1 2 \end{matrix} + (-2) \cdot \begin{matrix} \frac 1 2 \end{matrix} = 0 \]

Ponieważ jest to gra o sumie zerowej (\[X^A = -X^B \]) to \[EX^A = EX^B \].
Stała suma gry, w szczególności suma zerowa, nie implikuje jej uczciwości, ani na odwrót.
Przykładowo, uznając za wypłatę sumę pieniężną, gra w kasynie jest grą o sumie zerowej (wygrana gracza to strata kasyna, i na odwrót; nie rozpatrujemy tu zadowolenia z samego faktu gry), jednakże nie jest ona grą sprawiedliwą (z przyczyn oczywistych prawdopodobieństwa wygranej są dla gracza niekorzystne, a wartość oczekiwana wygranej pieniężnej ujemna).
Publikacja wraz ze zdjęciami jest udostępniona w Encyklopedii "Zgapedia" części portalu zgapa.pl. Treść objęta jest licencją GNU FDL Wolnej Dokumentacji w wersji 1.3 lub dowolnej pózniejszej opublikowanej przez Free Software Foundation i została ona opracowana na podstawie Wikipedii, tutaj możesz znaleźć artykuł źródłowy oraz autorów. Warunki użytkowania Encyklopedii znajdziesz na tej stronie.