Dźwig szybowy to urządzenie podnoszące (dźwignica) zainstalowane na stałe, obudowane szybem (zamkniętym lub częściowo otwartym) w konstrukcji żelbetowej, murowanej lub stalowej przeszklonej lub obudowanej innymi materiałami, obsługujące ustalone poziomy, posiadające kabinę, poruszającą się pomiędzy prowadnicami, których pochylenie w stosunku do pionu wynosi mniej niż 15 stopni.
Podział dźwigów ze względu na rodzaj napędu:
  • elektryczne (napęd realizowany wciągarką napędzaną silnikiem elektrycznym)
    • bębnowe (napęd realizowany poprzez nawijane cięgna na bęben)
    • cierne - napęd realizowany poprzez sprzężenie cierne pomiędzy cięgnem a kołem ciernym zespołu napędowego;
  • hydrauliczne (napęd realizowany pompą hydrauliczną)
    • z napędem bezpośrednim (z cylindrem pojedynczym lub teleskopowym)
    • z napędem pośrednim
W zależności od rozmieszczenia siłowników: rozmieszczenie centralne lub boczne. Przy większych udźwigach stosuje się więcej siłowników w układzie symetrycznym lub asymetrycznym.
Z względu na przeznaczenie:
  • towarowe małe
  • towarowe i towarowo-osobowe
    • do transportu pojazdów mechanicznych
  • osobowe
  • szpitalne
  • teatralne
  • specjalne
Ze względu na konstrukcję szybu:
  • dźwigi z maszynownią lub linownią
    • maszynownia górną, dolną lub boczną
  • bez maszynowni
  • dźwigi panoramiczne (szyb otwarty)
Publikacja wraz ze zdjęciami jest udostępniona w Encyklopedii "Zgapedia" części portalu zgapa.pl. Treść objęta jest licencją GNU FDL Wolnej Dokumentacji w wersji 1.3 lub dowolnej pózniejszej opublikowanej przez Free Software Foundation i została ona opracowana na podstawie Wikipedii, tutaj możesz znaleźć artykuł źródłowy oraz autorów. Warunki użytkowania Encyklopedii znajdziesz na tej stronie.