An-2 -
An-2 -
An-2 -
An-2 – wielozadaniowy samolot zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Olega Antonowa. Jego załogę stanowią dwie osoby.

Historia

Pierwszy prototyp został oblatany 31 sierpnia 1947 roku. Produkcję seryjną rozpoczeto w 1949. Od 1957 produkowany na licencji w Chinach jako Y-5, a od 1960 również w Polsce w wytwórni w Mielcu, gdzie zbudowano większość maszyn tego typu. Samoloty An-2 znalazły zastosowanie w lotnictwie rolniczym, sportowym, wojskowym, pasażerskim w takich krajach jak ZSRR, Afganistan, Bułgaria, Czechosłowacja, Chiny, NRD, Egipt, Grecja, Indie, Jugosławia, Kuba, KRL-D, Mongolia, Mali, Nepal, Polska, Rumunia, Sudan, Węgry, Wietnam, Tunezja, Turcja a nawet USA.

Produkowane w Polsce

  • An-2P – wersja pasażerska na 12 miejsc
  • An-2PK – wersja dyspozycyjna na 5 miejsc, dostosowana do warunków polarnych
  • An-2PF – wersja fotogrametryczna
  • An-2R – wersja rolnicza ze zbiornikiem na 1300 kg substancji chemicznych
  • An-2T – wersja transportowa
  • An-2TD – wersja spadochronowo-desantowa
  • An-2S – wersja sanitarna
  • An-2TP – wersja pasażersko-transportowa
  • An-2M – wersja z pływakami
  • An-3M - prototyp z silnikiem turbośmigłowym TWD-20 o mocy 1054 kW (1432 KM) w którym wykorzystano pewne podzespoły PZL-106 Kruk
  • An-2W - wielozadaniowy wodnosamolot, poza Polską produkowany jako An-4
  • An-2D6 - wersja z 6 miejscami dla VIPów
  • An-2D5 - wersja z 5 miejscami dla VIPów
  • An-2TPS - polska wersja sanitarna z 1974
  • An-2Geo - wersja do pomiarów geofizycznych
  • An-2PRTV - wersja telewizyjna

Produkowane poza Polską

  • An-2P - wersja ogólnoużytkowa, o niższym standarcie niż polski odpowiednik, z 14 miejscami dla skoczków lub 10 fotelami pasażerskimi
  • An-2F - prototyp przeznaczony do kierowania ogniem artyleriii i bezposredniego wsparcia na polu walki z podwójnym usterzeniem, przeszkloną dolną częścią kadłuba, uzbrojony w działko kal. 23 mm i karabin kal. 12,7 mm
  • An-2L - wodnosamolot pożarniczy
  • An-2M - wersja o powiększonym usterzeniu z 1964 roku
  • An-2SCh - wersja rolnicza ze zbiornikiem na 1400 kg chemikaliów
  • An-2NAK - nocna wersja wojskowa, rozwinięcie An-2F
  • An-4 - wielozadaniowy wodnosamolot, odpowiednik An-2W
  • An-2ZA - latajace laboratorium meteorologiczne, wyposażone w silnik ASz-62IR ze sprężarką TK-19 co pozwoliło siągnąć pułap 9500 m przy mocy 626 kW (850 KM) na tej wysokości.
  • An-6 Meteo - rozwiniecie An-2ZA z 1950, który osiagnął pułap 11 248 m
  • An-2PP - morski wodnopłat gaśniczy ze zbiornikiem na 630 l
  • An-3SCh - wersja An-2SCh z silnikiem turbośmigłowym
  • An-3T - wersja An-2T z silnikiem turbośmigłowym

Konstrukcja

An-2 -
Konstrukcja półskorupowa, wykonana z duraluminium. Konfiguracja dwupłatowca. Skrzydła i stery w początkowym okresie produkcji kryte płótnem, w egzemplarzach późniejszych płócienne poszycie posiadał jedynie płat dolny. Zbiorniki paliwa w skarzydłach, podwozie stałe, z kółkiem ogonowym z możliwością wymiany na narty lub w wersji wodnej z pływakami.
We wnętrzu w zależnosci od wersji:
  • 12 foteli
  • 12 składanych krzesełek wzdłuż ścian
  • miejsce na 6 noszy,
  • ładownia na 1500 kg towaru
  • zbiornik na 1300 kg lub 1400 kg substancji chemicznych
  • miejsce na aparaty fotograficzne

Dane techniczne i osiągi An-2T

  • Długość 12,40 m
  • Rozpiętość 18,18 m
  • Wysokość 4,10 m
  • Powierzchnia nośna 71,50 m2
  • Masa własna 3 450 kg
  • Masa użyteczna 2 050 kg
  • Masa całkowita 5 500 kg
  • Silnik: Asz-62IR o mocy 736 kW (1000 KM)
  • Zapas paliwa 1200 l
  • Prędkość maksymalna: 258 km/h
  • Prędkość przelotowa: 185 km/h
  • Prędkość minimalna 90 km/h
  • Prędkość wznoszenia 3,5 m/s
  • Pułap 4 400 m
  • Zasięg 900 km
Publikacja wraz ze zdjęciami jest udostępniona w Encyklopedii "Zgapedia" części portalu zgapa.pl. Treść objęta jest licencją GNU FDL Wolnej Dokumentacji w wersji 1.3 lub dowolnej pózniejszej opublikowanej przez Free Software Foundation i została ona opracowana na podstawie Wikipedii, tutaj możesz znaleźć artykuł źródłowy oraz autorów. Warunki użytkowania Encyklopedii znajdziesz na tej stronie.