(Aureal 3Dimensional) technika rozwinięta przez firmę kart dźwiękowych i gier obsługuje tę technikę.
A3D różni się od rozmaitych form dźwięku przestrzennego tym, że wymaga jedynie dwóch głośników, gdy ten ostatni zazwyczaj wymaga czterech lub pięciu głośników. Jest on niekiedy mniej wyrazisty niż autentyczny dźwięk przestrzenny, ale jest przypuszczalnie lepszy lepszy w interaktywnym środowisku.
Nauka zajmująca się zjawiskami wytwarzania dźwięku przez przepływ gazu oraz poruszających się w nim ciał. Nauka ta znajduje zastosowanie między innymi przy projektowania samolotów odrzutowych, gdzie dąży się do zmniejszania poziomu hałasy wydawanego przez gazy wyrzucane przez silniki samolotów. .
To drugi obok psychoakustyki dział akustyki słuchu. Przedmiotem badań akustyki fizjologicznej jest poznanie praw rządzących pracą układu słuchowego.
zobacz też:
ucho.
To dziedzina akustyki dzieląca się na psychoakustykę próbującą opisać związki pomiędzy fizycznymi parametrami dźwięków dochodzących do ucha a wrażeniami przez nie wywoływanymi oraz akustykę fizjologiczną próbującą opisać prawa rządzące pracą układu słuchowego. Przy obecnym stanie wiedzy tylko niektóre aspekty percepcji słuchowej umiemy wyjaśnić na gruncie anatomi lub fizjologii układu słuchowego.
W akustyce aliasing to nakładanie się widm sygnału cyfrowego okresowo zwielokrotnionych w dziedzinie częstotliwości.
Aliasing objawia się nieprawidłowym odtworzeniem sygnału analogowego z sygnału cyfrowego, z błędem niemożliwym do usunięcia. Aby temu zapobiec na wejściu przetwornika analogowo-cyfrowego stosuje się filtry dolnoprzepustowe o odpowiednio dobranych parametrach.
Przyczyna aliasingu
Dokonując próbkowania sygnału z częstotliwością f s, nie można odróżnić sygnału harmonicznego o dowolnej częstotliwości f 0 od przebiegu harmonicznego opisanego wzorem f 0+k\cdot f s.
To typ obudowy basów. Wadą obudowy tego typu jest pogorszony impuls oraz restrykcyjne rygory związane z cechami głośnika, wielkością obudowy i wymiarami rury wentylacyjnej. .
To obszar do którego nie dochodzi dźwięk.
Na zasadzie działania cienia akustycznego oparta jest budowa ekranów akustycznych chroniących mieszkańców domów przy bardzo ruchliwych arteriach komunikacyjnych. .
Dynamika sygnału różnica (w decybelach) pomiędzy najcichszym a najgłośniejszym miejscem w sygnale. W odniesieniu do muzyki: jeżeli muzyka jest raz bardzo cicha, a raz bardzo głośna, wtedy dynamika jest duża.
Typowe nieporozumienie
Czasami mówi się, że muzyka jest dynamiczna, przez co rozumie się że zespół gra cały czas bardzo głośno. W sensie dynamiki – taki zespół gra z bardzo małą dynamiką, ponieważ różnica pomiędzy najcichszym a najgłośniejszym miejscem jest mała lub nie ma jej wcale.
To fala akustyczna rozchodząca się w danym ośrodku sprężystym (ciele stałym, płynie, gazie).
W potocznym znaczeniu dźwięk to każde rozpoznawalne przez człowieka pojedyncze wrażenie słuchowe.
To rodzaj fal dźwiękowych, które słyszy częstotliwości od 10 Hz do 20 kHz. Człowiek, oraz inne zwierzęta, odbiera dźwięki słyszalne poprzez uszy. Natężenie dźwięku można wyrazić w postaci W m-2, jednak powszechniejsze jest podawanie wartości poziomu natężenia dźwięku w decybelach.
Istoty żywe przetwarzają dźwięki w określony sposób. Pierwszy etap to rejestracja wartości ciśnienia w funkcji czasu.
To rodzaj fal ciśnienia. Media, w których mogą się poruszać, to ośrodki sprężyste (częstotliwości można rozróżnić trzy rodzaje tych fal:
infradźwięki - poniżej 20Hz,
dźwięki słyszalne 20Hz - 20kHz - słyszy je większość ludzi,
ultradźwięki - powyżej 20kHz.
Dodatkowo ze względu na ogromne amplitudy i medium wyróżniono troposfera okrywająca Ziemię.
Prędkości rozchodzenia się fal dźwiękowych:
Medium Temperatura °C Prędkość m/s
powietrze 0 331,3
wodór 0 1268
tlen 0 317,2
woda 15 1450
ołów 20 1230
aluminium 20 5100
miedź 20 3560
żelazo 20 5130
Zobacz też: efekt Dopplera, fala elektromagnetyczna.
To model systemu słuchowego człowieka w postaci analizatora częstotliwości. Jest to filtr pasmowoprzepustowy o szerokości pasma krytycznego zależnej od częstotliwości. .