|producent = Aichi
|konstruktor = |typ = Wodnosamolot
bombowo-szturmowy |konstrukcja = wolnonośny dolnopłat
o konstrukcji metalowej, podwozie stałe pływakowe |załoga = 2 |data oblotu = listopad 1943
|lata produkcji = 1944
– 1945
|wycofany = |egzemplarze = |liczba wypadków = |liczba katastrof = |napęd = 1 silnik tłokowy
''Aichi Atsutsa 32'' |moc silnika = 1401 Koń mechaniczny|KM
(1030 kW) |ciąg silnika = |rozpiętość = 12,25 metr|m
|wydłużenie = |średnica wirnika = |długość = 11,65 m |długość kadłuba = |szerokość kadłuba = |wysokość = 4,60 m |powierzchnia nośna = 27,00 m² |profil skrzydła = |masa własna = 3360 kilogram|kg
|masa użyteczna = |masa startowa = 4245 kg (normalna)
4895 kg (maksymalna) |masa do lądowania = |masa uzbrojenia = |masa paliwa = |zapas paliwa = |prędkość maksymalna = 475 km/h |prędkość przelotowa = 300 km/h |prędkość minimalna = |prędkość ekonomiczna = |prędkość optymalna = |prędkość patrolowa = |prędkość dopuszczalna = |prędkość holowania = |prędkość wznoszenia = 8,6 m/s |wznoszenie w locie poziomym = |wznoszenie w locie pionowym = |prędkość minimalna opadania = |pułap = 9900 m |pułap praktyczny = |pułap zawisu z wpływem ziemi = |pułap zawisu bez wpływu ziemi = |zasięg = 2000 km |promień działania = |długotrwałość lotu = |rozbieg = |dobieg = |doskonałość = |współczynnik obciążenia konstrukcji = |uzbrojenie = 1 Karabin maszynowy|karabiny maszynowe
''Type 2'' kal. 12,7 mm (strzelający do tyłu)
1 torpeda
o wadze 850 kg lub 800 kg bomb |liczba miejsc = |przestrzeń ładunkowa = |wyposażenie dodatkowe = |użytkownicy = Japonia
|rzuty = |commons = Category:Aichi M6A }}
Aichi M6A1 Seiran - japoński wodnosamolot specjalnego przeznaczenia, bombowo-torpedowy z okresu II wojny światowej

Historia

Po atakach lotnictwa USA na miasta Japonii w kwietniu 1942 r., przy użyciu bombowców B-25 Mitchell startujących z lotniskowców, dowództwo japońskie postanowiło dokonać nalotów odwetowych na cele w Ameryce. Do tego celu postanowiono użyć samolotów startujących z pokładów okrętów podwodnych typu I-400.
Pracę nad samolotem, który mógłby stacjonować i startować z pokładu okrętu podwodnego rozpoczęła w czerwcu 1942 r. wytwórnia Aichi. Samolot ten otrzymał oznaczenie Aichi M6A1 Seiran.
Początkowo miał to być samolot jednorazowego użytku, gdyż nie planowano do niego podwozia. Po wystrzeleniu z katapulty z okrętu podwodnego i wykonaniu zadania bojowego miałby wodować blisko okrętu, aby umożliwić szybkie wyłowienie załogi. Dopiero w toku dalszych prac zdecydowano się na zamontowanie pływaków.
Pierwszy samolot Aichi M6A1 Seiran został ukończony w listopadzie 1943, a produkcja trwała do 1945 roku.
Powstała też wersja Aichi M6A1-K Nanzan, która wyposażona była w podwozie kołowe. Po wystrzeleniu z okrętu podwodnego samolot miał lądować na lądzie.
Łącznie wyprodukowano 28 samolotów obu wersji.

Użycie

Zgodnie z założeniami dowództwa japońskiego, celem ataków miały być urządzenia, zwłaszcza śluzy, Kanału Panamskiego. Było to szczególnie ważne po zakończeniu w maju 1945 r. wojny w Europie.
Udało się zorganizować jedną wyprawę w lipcu 1945 r., gdy 10 samolotów Aichi M6A1 Seiran z 631. Korpusu Powietrznego zostało umieszczonych na 4 okrętach podwodnych typu Sen Toku z 1. Flotylli Okrętów Podwodnych. Do użycia samolotów jednak nie doszło, gdyż zanim okręty dotarły do celu, Japonia skapitulowała.

Opis konstrukcji

Samolot Aichi M6A1 Seiran był dwumiejscowym, wolnonośnym dolnopłatem o konstrukcji całkowicie metalowej. Podwozie pływakowe na wolnonośnych pylonach, których montaż lub demontaż trwał zaledwie około 2,5 min. Samolot przystosowany był do hangarowania na pokładzie okrętu podwodnego.
Płat o obrysie trapezowym był zmechanizowany i dawał się składać do hangarowania do tyłu wzdłuż kadłuba. Składane było również część usterzenia. Samolot znajdował się w tunelu hangaru na wózku z siłownikami hydraulicznymi. Po wytoczeniu z hangaru po szynach, stanowiących przedłużenie toru katapulty, siłowniki wózka ustawiały samolot w pozycji startowej, zwiększając kąt natarcia o 6,5º. Skrzydła rozkładały się hydraulicznie, mechanicy doczepiali do skrzydeł pylony i pływaki. Całe przygotowanie samolotu do startu trwało 6 min.
Napęd samolotu stanowił silnik tłokowy, chłodzony cieczą, w układzie odwróconego „V” Aichi Atsuta 32, który był wierną kopią niemieckiego silnika Daimler-Benz DB 601A.
Publikacja wraz ze zdjęciami jest udostępniona w Encyklopedii "Zgapedia" części portalu zgapa.pl. Treść objęta jest licencją GNU FDL Wolnej Dokumentacji w wersji 1.3 lub dowolnej pózniejszej opublikowanej przez Free Software Foundation i została ona opracowana na podstawie Wikipedii, tutaj możesz znaleźć artykuł źródłowy oraz autorów. Warunki użytkowania Encyklopedii znajdziesz na tej stronie.