Czytaj więcej"/> Drukuj
TGV -
TGV, Train à Grande Vitesse (Pociąg Wielkich Prędkości) – rodzaj francuskich elektrycznych pociągów pasażerskich osiągających prędkości handlowe do 300 km/h. Od 1981 eksploatowane na linii Paryż-Lyon, obecnie rozbudowanej do Marsylii, Brukseli i tunelu pod kanałem La Manche.
TGV osiągnął w roku 1990 podczas prób na linii LGV Atlantique światowy rekord prędkości pociągu poruszającego się po szynach - 515 km/h. 24 grudnia 1997r. japoński eksperymentalny pociąg typu Maglev poruszający się na poduszce magnetycznej osiągnął prędkość 550 km/h.
Pociągi TGV są przez niektórych ekologów krytykowane jako energochłonne, lecz ich zużycie enrgii na pasażera pozostaje niższe niż dla samochodu osobowego i znacznie niższe niż dla samolotu, z którym TGV skutecznie konkuruje na trasach o długości do 1000 km.

Linie TGV

Przez ostatnie 25 lat Francja zbudowała około 1200 km torów specjalnie przystosowanych dla pociągów TGV, czyli LGV (ligne à grande vitesse). Pociągi TGV mogą też jeździć po normalnych torach, oczywiście z dużo mniejszą predkością.

Istniejące linie

  1. LGV Sud-Est (Paryż-stacja Gare de Lyon do Lyonu-stacja Perrache), pierwsza linia LGV (otwarta 1981-1983)
  2. LGV Atlantique (Paryż do Tours i Le Mans) (otwarta 1990)
  3. LGV Nord Europe (Paryż-stacja Gare du Nord do Lille, stamdąd połączenia do Londynu przez tunel pod kanałem La Manche obsługiwane przez pociągi Eurostar i do Brukseli obsługiwane przez pociągi Thalys (odcinki we Francji otwarte w 1993)
  4. LGV Méditerranée (przedłużenie linii Sud-Est: Lyon do Marsylii- stacja Saint-Charles) (otwarta 2001)
W 2007 roku planowane jest uruchomienie pierwszego odcinka ( 320 km) linii LGV Est Européenne z Paryża w kierunku Szampanii i Strasburga.
Materiał wydrukowany z portalu zgapa.pl dnia 2021-02-25 05:25:04