w
Gdyńskim porcie
Port morski - ogniwo w strumieniu transportowym umożliwiające połączenia żeglugowe pomiędzy wyspami i stanowiący punkt wzajemnych połączeń pomiędzy transportem morskim a innymi formami transportu.
Termin ten używany jest także w odniesieniu do
miasta, w którym port morski się znajduje. Funkcja portowa to jedna z ważniejszych funkcji miastotwórczych.
By port morski mógł swobodnie funkcjonować, ważne jest zapewnienie:
Obszar portu dzieli się na jego część wodną -
akwatorium - obejmujący podejścia,
redy i baseny wewnętrzne oraz część lądową, gdzie znajdują się urządzenia przeładunkowe, place składowe, manewrowe, składy, magazyny oraz drogi dojazdowe (bite i żelazne)..
Spośród urządzeń przeładunkowych występujących w porcie wymienić można dźwigi potalowe i bramowe oraz taśmociągi i rurociągi. Ważne są także urządzenia służące do bunkrowania, czyli zaopatrywania statków w
paliwo. Istotną rolę odgrywają takie obiekty hydrotechniczne jak:
falochrony,
mola,
keje,
pirsy,
nabrzeża oraz urządzenia remontowe (
slipy,
doki).
Ze względu na główną funkcję portu można wydzielić następujące rodzaje portów:
- handlowe
- uniwersalne (przyjmujące towary masowe oraz drobnicę) - np. Szczecin, Gdynia
- specjalizowane (np. naftowe, węglowe, kontenerowe, itp.),
- rybackie - np. Władysławowo, Dziwnów
- porty przytuliska,
- wojenne - np. Port Marynarki Wojennej na Helu.