thumb|right|
Typowy austriacki wagon artyleryjski z 1915 pociągu typu V. Zdobyte wagony tego typu były używane w polskich pociągach: Śmiały, Piłsudczyk w 1920 r. i Śmierć w 1939 r.
|
thumb|right|
Polski typowy wagon artyleryjski z 1939. Wagony tego typu były używane w polskich pociągach: Śmiały i Piłsudczyk.
|
Pociąg pancerny to zespół bojowych
pojazdów kolejowych (
pociąg), składający się zwykle z lokomotywy pancernej, różnego rodzaju opancerzonych i uzbrojonych
wagonów, czasami także z drezyn pancernych lub bojowych wagonów motorowych.
Wagony używane zwykle w pociągach pancernych:
- artyleryjskie - opancerzone i uzbrojone w działa oraz karabiny maszynowe
- piechoty (w Polsce nazywane wagonami szturmowymi) - opancerzone, uzbrojone w karabiny maszynowe i służące do przewożenia piechoty
- karabinów maszynowych - opancerzone i uzbrojone w karabiny maszynowe
- przeciwlotnicze - uzbrojone w działka przeciwlotnicze
- dowodzenia - podobne do wagonów piechoty, lecz wyposażone w stanowisko dowodzenia pociągu
- przeciwpancerne - odmiana wagonów artyleryjskich, wyposażone w działo przeciwpancerne (zwykle w wieży czołgowej)
- platformy - nieopancerzone, służące do różnych celów: ochrony przed wykolejeniem, przewożenia materiałów saperskich i do naprawy toru, przewożenia motocykli i pojazdów w tym czołgów.
Pociągi pancerne z reguły składały się z
lokomotywy i wagonów osłoniętych w całości
pancerzem stalowym grubości kilku do kilkudziesięciu mm. W zależności od możliwości wyposażenia, niektóre pociągi pancerne, zwłaszcza improwizowane, nie były chronione pancerzem, lecz dostępnymi materiałami takimi jak
beton lub worki z
piaskiem, lub były jedynie częściowo opancerzone.
Pierwszy raz został użyty przez Francuzów w czasie
wojny francusko-pruskiej (1870-1871). Po
pierwszej wojnie światowej były niedoceniane i przenoszone do zadań patrolowych i policyjnych. Niemcy zaskoczeni w 1939 r. skutecznością polskich pociągów pancernych wprowadzili je ponownie.
Przed odzyskaniem niepodległości:
- Dywizja Syberyjska miała trzy własne pociągi pancerne: Warszawa, Kraków i Poznań a zdobyła czwarty: Poznań II
- 10 lutego - 10 maja 1918 improwizowany pociąg pancerny Związek Broni.
=== W okresie
wojny polsko-sowieckiej === Dotychczas ustalono nazwy 50 pociągów pancernych, lecz ich dokładna liczba jest trudna do ustalenia.
Pod koniec wojny polsko-sowieckiej w skład wojsk kolejowych wchodziło 26 pociągów pancernych (stan w dniu 1 grudnia 1920):
- nr 1 Piłsudczyk
- nr 2 Śmiały
- nr 3 Lis-Kula
- nr 4 Hallerczyk
- nr 5 Stefan Batory
- nr 6 Generał Iwaszkiewicz
- nr 7 Chrobry
- nr 8 Wilk
- nr 9 Danuta
- nr 10 Pionier
- nr 11 Poznańczyk
- nr 12 Kaniów
- nr 13 Zawisza Czarny
- nr 14 Zagończyk
- nr 15 Paderewski
- nr 16 Mściciel
- nr 17 Reduta Ordona
- nr 18 Huragan
- nr 19 Podhalanin
- nr 20 Bartosz Głowacki
- nr 21 Pierwszy Marszałek
- nr 22 Groźny
- nr 23 Śmierć
- nr 24 Śmigły
- nr 25 Stefan Czarniecki
- nr 26 Generał Sosnkowski
Pozostałe pociągi pancerne:
- Gromobój
- Rozwadowczyk
- Saper
- Smok
- Śmiały-szeroki - rozformowany 2 kwietnia 1920
Pociągi utracone w 1920 r:
- Boruciątko
- Boruta - 25 lipca pod Kuźnicą
- Dąbrowski - 5 lipca pod Równem
- Generał Dowbór - 6 czerwca pod Wczerajsze
- Generał Konarzewski - 9 lipca pod Bobruskiem
- Generał Listowski - 2 sierpnia pod Terespolem
- Generał Sikorski - 26 czerwca pod Słowiecznem
- Piłsudczyk szeroki - 19 lipca pod Baranowiczami
- Pionier-szeroki - 17 czerwca
W połowie 1921 zarządzono likwidację 12 pociągów Pozostałe dokompletowano
i ujednolicono uzbrojenie. W służbie postanowiono zatrzymać 12 pociągów,
z których utworzono 6 dywizjonów, które włączono w skład trzech pułków saperów
kolejowych:
- nr 1 Piłsudczyk
- nr 2 Śmigły
- nr 3 Pierwszy Marszałek
- nr 4 Groźny
- nr 5 Danuta
- nr 6 Zagończyk
- nr 7 Paderewski
- nr 8 Śmierć
- nr 9 Poznańczyk
- nr 10 Bartosz Głowacki
- nr 11 Stefan Czarniecki
- nr 12 Genenerał Sosnkowski
W 1924 dywizjony pociągów pancernych rozformowano, a ich sprzęt został zdeponowany jako zapas mobilizacyjny. W celach szkoleniowych sformowano dywizjon ćwiczebny pociągów pancernych (przy 2 pułku saperów kolejowych w Jabłonnie) w składzie:
- Danuta
- Generał Sosnkowski
W styczniu 1925 pododdział ten przemianowano na dywizjon szkolny pociągów pancernych.
Stan w czerwcu 1921:
1 dywizjon
- nr 1 Korfanty
- nr 2 Nowina-Doliwa
2 dywizjon
3 dywizjon
- nr 5 Powstaniec
- nr 6 Ślązak
4 dywizjon
- nr 7 Bajończyk
- nr 8 Górnik
5 dywizjon
- nr 9 Lubieniec
- nr 10 Ludyga
6 dywizjon
- nr 12 Pantera
- nr 13 Nowak (Nowak II)
7 dywizjon
- nr 14 Zygmunt Powstaniec
- nr 15 Tadek Ślązak
8 dywizjon
- nr 11 Lew
- nr 16 Testart (Piast)
Pozostałe pociągi pancerne:
- Kabicz - wąskotorowy
- Ułan
We wrześniu 1939 roku:
- Nr 11 Danuta (dowódca - kpt. Bolesław Korobowicz)
- Nr 12 Poznańczyk (dowódca - kpt. Kazimierz Majewski)
- Nr 13 Generał Sosnkowski (dowódca - kpt. Stanisław Młodzianowski)
- Nr 14 Paderewski (dowódca - kpt. Jerzy Żelechowski)
- Nr 15 Śmierć (dowódca - kpt. Kazimierz Kubaszewski)
- Nr 51 Pierwszy Marszałek (dowódca - kpt. Leon Cymborski)
- Nr 52 Piłsudczyk (dowódca - kpt. Mikołaj Gonczar)
- Nr 53 Śmiały (dowódca - kpt. Mieczysław Malinowski)
- Nr 54 Groźny (dowódca - kpt. Jan Rybczyński)
- Nr 55 Bartosz Głowacki (dowódca - kpt. Andrzej Podgórski)
- Szkolne pociągi pancerne:
- Zagończyk
- Stefan Czarniecki
- Improwizowane pociągi pancerne:
- Dwa Dowództwa Obrony Wybrzeża - w tym Smok Kaszubski (dowódca - kpt. mar. Jerzy Tadeusz Błeszyński)
- Dwa improwizowane pociągi pancerne Dowództwa Obrony Warszawy
Polskie pociągi pancerne w Anglii (1940-1943)
- I dywizjon - pociągi: C, G, E
- II dywizjon - pociągi: A, D, F
- III dywizjon - pociągi: B, M, H
- IV dywizjon - pociągi: Nr. 10, 11, 12 przemianowane w 1941 na K, L, J
Pociągi pancerne Służby Ochrony Kolei (SOK) po 1945 r
- Nr 1 Szczecin
- Nr 2 Grom
- Nr 3 Huragan
- Nr 4 Błyskawica
Wycofane ze służby po 1950.
- Na bazie poniemieckiego pociągu pancernego w 1947 sformowano dywizjon artylerii kolejowej DAKOL
Zachowane egzemplarze:
- wagon pancerny (prawdopodobnie z pociągu nr 11 Poznańczyk) w Poznaniu
- ciężka drezyna pancerna PT16 (Pantzertriebwagen 16) w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.