Czytaj więcej"/> Drukuj
PZL_P.24 -
PZL P.24/III
Charakterystyka
TypSamolot myśliwski
Załoga1
Pierwszy lot1933
ProducentPZL
Wymiary
Długość7,5 m
Rozpiętość10,57 m
Wysokość2,7 m
Powierzchnia nośna17,9 m²
Masa
Masa własna1262 kg
Masa całkowita1724g
Napęd
SilnikGnome-Rhone 14Kfs"
Moc900 KM
Osiągi
Prędkość maksymalna416 km/h
Zasięg600 km
Pułap10500 m
Uzbrojenie
Strzeleckie 2 km oraz 2 działka

PZL P.24 (PZL P-24) to polski samolot myśliwski konstrukcji inżyniera Wsiewołoda Jakimiuka z rodziny myśliwców z polskim płatem, opracowany i produkowany w Państwowych Zakładach Lotniczych.

Historia

PZL P.24 był przeznaczonym na eksport rozwinięciem konstrukcji samolotu PZL P.11, przystosowanym do nie używanych w Polsce silników Gnome-Rhone. Oblatano go w maju 1933 roku. W roku 1934 kapitan Bolesław Orliński ustanowił na nim rekord prędkości dla samolotów myśliwskich z silnikiem gwiazdowym, wynoszący 414 km/h. W tym samym roku trzeci prototyp P.24/III, nazwany Super P-24bis wystawiono na paryskim salonie lotniczym, gdzie został wysoko oceniony i spotkał się z dużym zainteresowaniem. Samolot demonstrowano ponadto misjom wojskowym licznych państw.
Ponieważ prototypy P.24 były oparte na konstrukcji samolotu PZL P.11a, a w tym czasie wdrożono do produkcji w Polsce ulepszoną i zmienioną konstrukcyjnie wersję P.11c, podobne zmiany wprowadzono we wzorcu wersji seryjnej P.24, oblatanym wiosną 1936. Zaadaptowano w nim między innymi nowy tył kadłuba i usterzenie z P.11c oraz obniżono oś silnika w celu uzyskania lepszej widoczności. Samolot ten wdrożono do produkcji pod oznaczeniem PZL P.24A.
W następnych latach opracowano nowe wersje B, C, E różniące się uzbrojeniem, oraz wersje F i G z mocniejszym silnikiem. Samolot (w różnych wersjach) został zakupiony przez takie kraje jak Turcja, Bułgaria, Grecja i Rumunia. Ponadto Rumunia i Turcja nabyły licencję na produkcję P.24. W Turcji w zakładach TFK Kayseri wyprodukowano łącznie 40 samolotów PZL P.24, w wersjach P.24A i P.24C. Część tych samolotów następnie przebudowano na wersję PZL P.24G. Jeden z takich samolotów znajduje się w tureckim muzeum lotnictwa (tur. Havacilik Müzesi) w miejscowości Yesilköy koło Istambułu.

Udział w walce

Samolot służył w siłach lotniczych Turcji, Rumunii, Bułgarii i Grecji. Lotnictwo greckie używało go w walkach z agresorem włoskim w latach 1940 - 1941.

Opis techniczny

Całkowicie metalowy górnopłat zastrzałowy, skrzydło to tzw. "płat Puławskiego" lub "płat polski". Podwozie samolotu klasyczne dwukołowe stałe z płozą ogonową. Kabina pilota jednomiejscowa, zamknięta. Uzbrojenie stanowiły dwa działka kaliber 20mm i 2 karabiny maszynowe kal. 7.9 mm lub 4 km-y oraz 50 kilogramów bomb. Silnik gwiazdowy w P.24A, B, C, E Gnome-Rhone 14K (930 KM), w P.24F i G Gnome-Rhone 14N o mocy 970 KM.

Wersje

Ogólne charakterystyki

Dane techniczne P.24/I,II P.24/III P.24A P.24B,C P.24E P.24F,G
Masa własna kg 1230 1262 1327 1327 1340 1330
Masa całkowita kg 1680 1724 1902 1870 1900 1915
Paliwo l 336 336 336 336 336 360
Rozpiętość m 10,57 10,57 10,71 10,71 10,71 10,68
Długość m 7,5 7,5 7,5 7,5 7,5 7,6
Wysokość m 2,68 2,7 2,69 2,69 2,69 2,69
Powierzchnia nośna m2 17,9 17,9 17,9 17,9 17,9 17,9
Silnik Gnome-Rone 14Kds Gnome-Rone 14Kfs Gnome-Rone 14Kfs Gnome-Rone 14Kfs Gnome-Rone 14KIIc32 Gnome-Rone 14N-07
Moc kW/KM 559/760 661/900 661/900 661/900 661/900 700/950
Prędkość maksymalna km/h 388 416 410 410 408 430
Pułap m 9800 10500 9000 9000 10000 10500
Wznoszenie m/s 10 11,5 11 11 11 11,5
Zasięg km 600 600 700 700 700 750

Uzbrojenie

Materiał wydrukowany z portalu zgapa.pl dnia 2017-12-11 03:09:18