PZL-106 Kruk to dwumiejscowy
samolot rolniczy w konfiguracji dolnopłata z zastrzałami polskiej konstrukcji i produkcji, opracowany przez inż. Andrzeja Frydrychewicza, następca
PZL-101 Gawron. W praktyce załogę stanowi jedna osoba, za pilotem znajduje się miejsce dla mechanika, wykorzystywane podczas przebazowań.
Opis
- Skrzydła i usterzenie o pokryciu duraluminiowym, z elementami krytymi płótnem.
- Kadłub w części przedniej kryty blachą, tył o konstrukcji kratownicowej, wykonany ze spawanych rur stalowych, kryty płótnem.
- Podwozie stałe z kółkiem ogonowym
- wymienny moduł w kadłubie, w którym można zamontować: zbiornik do oprysków (na ciecz), opylania (na proszek), rozrzucania nawozów sztucznych (do 1050 kg), kabinę instruktora.
Historia
- Prace nad projektem "Kruka" trwały w tym samym czasie, co budowa nieudanego samolotu odrzutowego M-15 "Belphegor". Pierwszy prototyp PZL-106 wykonał lot 14 kwietnia 1973 roku, posiadał on silnik o mocy 298 kW, drugi prototyp posiadał już silnik PZL-3S o mocy 441kW. Ta maszyna wzbiła się w powietrze 12 października 1974. Powstało siedem próbnych egzemplarzy, z czego dwa ostatnie stały się propototypami wersji seryjnej, która otrzymała oznaczenie PZL-106 A i weszła do produkcji w 1976.
W latach 1979-1983 powstały następujące wersje:
- PZL-106 AR wyposażony w silnik PZL-3SR z reduktorem oblatano 15 listopada 1978
- PZL-106 AT Turbo Kruk z silnikiem Pratt & Whitney PT6A-34AG oblatano 22 czerwca 1981
- PZL-106 AS z silnikiem ASz-62IR o mocy 736 kW oblatano 19 sierpnia 1981
- PZL-106 B z przeprojektowanymi srzydłami i skróconymi zastrzałami oblatana 15 maja 1981. Weszła do produkcji w 1984 roku
- PZL-106 BS wersja B z silnikiem ASz-62IR oblatana 8 marca 1982
- PZL-106 BT Turbo Kruk wersja z silnikim Walter M601D o mocy 544 kW oblatany 18 września 1985. (Oznaczana później jako BT-601)
- PZL-106 BTU-34 Turbo Kruk z silnikiem Pratt & Whitney PT6A-34AG z 1998.
W 1981 wyprodukowano "Kruka" w wersji gaśniczej. Ogółem, we wszystkich wersjach i wariantach (w tym wersja z uzbrojeniem), powstało 266 egzemplarzy PZL-106 Kruk. Produkcja samolotu, zaniechana pod koniec lat 80-tych, została wznowiona w 1995 roku. Obecnie w produkcji znajdują się wersje
BT i
BTU.
Użytkownicy
Osiągi
Typ: |
PZL-106 A Kruk |
PZL-106 B Kruk |
PZL-106 BT Turbo Kruk |
rozpiętość: |
14,80 m |
14,90 m |
15,00 m |
długość: |
9,10 m |
9,10 m |
10,2 m |
wysokość: |
3,30 m |
3,32 m |
3,8 m |
pow. nośna |
28,40 m2 |
32,20 m2 |
31,7 m2 |
masa własna |
1575 kg |
1670 kg |
1680 kg |
masa całkowita |
3000 kg |
3000 kg |
3500 kg |
masa użyteczna |
1435 kg |
1330 kg |
1820 kg |
silnik: |
PZL-3S o mocy 441 kW |
PZL-3SR o mocy 441 kW |
M601D o mocy 544 kW |
prędkość max.: |
211 km/h |
220 km/h |
250 km/h |
prędkość min.: |
92 km/h |
90 km/h |
90 km/h |
prędkość przelotowa: |
? |
194 km/h |
170 km/h |
wznoszenie: |
4 m/s |
4 m/s |
6 m/s |
Pułap: |
4000 m |
4600 m |
? |
Zasięg: |
400km |
1100 km |
900 km |
Plany i modele
Link zewnętrzny:
zdjęcie