Czytaj więcej"/> Drukuj
180px|right|thumb| Cisza. Rejs przez równik 1923 r.
180px|right|thumb| Rio de Janeiro. Rejs przez równik, 1923 r.
180px|right|thumb| Na pokładzie.
180px|right|thumb| Zmiana warty - Lwów, a w oddali Dar Pomorza
180px|right|thumb| Lwów jako koszary załóg okrętów podwodnych (hulk mieszkalny).
Obok ORP Żbik.
180px|right|thumb| Złomowanie w Gdyni na Oksywiu, maj 1938r.
180px|right|thumb| Fragment ekspozycji w Muzeum Wisły w Tczewie.
Lwów - polski żaglowiec szkolny, pierwsza polska "kolebka nawigatorów". Zwodowany w 1869 r. w Anglii w stoczni G.R.Cloover & Co. w Birkenhead jako statek towarowo-pasażerski, jeden z pierwszych stalowych żaglowców, był pierwotnie 3-masztową fregatą o nazwie "Chinsura" pływającą do Indii i Australii. Od 1883 r. pod włoskim armatorem pływał jako "Lucco". W 1915 r. stał się własnością holenderskiego armatora, który kupił uszkodzoną w wyniku sztormu jednostkę i przetaklował ją na bark o nazwie "Nest".
Zakupiony latem 1920 dla nowo powstającej Szkoły Morskiej w Tczewie został przebudowany na statek szkolny z celowym pozostawieniem części ładowni. Kapitanem "Lwowa" był m.in. sławny Znaczy Kapitan - kpt. Mamert Stankiewicz. Jako pierwsza jednostka pod polską banderą "Lwów" w swych podróżach szkolno-handlowych odwiedził szereg portów Bałtyku, Morza Północnego, Śródziemnego, Czarnego, oraz Atlantyku, wszędzie robiąc furorę wyglądem swoim i załogi, godnie reprezentując odrodzoną Polskę, a jego załoga była w wielu portach zapraszana przez miejscowe władze na specjalnie dla niej wydawane przyjęcia. 13 sierpnia 1923 jako pierwszy polski statek przekroczył równik w trakcie rejsu do Brazylii. "Lwów" musiał sam zarabiać na swoje utrzymanie, stąd trasy jego podróży układały się w zależności od przeznaczenia otrzymanego do przewozu ładunku.
Żaglowiec pływał do 1929 r., a 13 lipca 1930 r. nastąpiło przekazanie bandery na "Dar Pomorza" (w tym czasie WSM przeniosła się z Tczewa do Gdyni). "Lwów" przekazany został Marynarce Wojennej i wykorzystywany był jako hulk - najpierw jako pływające koszary dla załóg okrętów podwodnych Marynarki Wojennej, potem magazyn, wreszcie krypa węglowa. Niestety, głosy nielicznych, aby ten zasłużony i owiany legendą statek zabetonować i przerobić na pomnik, bądź muzeum, nie znalazły dostatecznego poparcia. "Lwów" został w 1938 r. przekazany na złom, a rozebrany prawdopodobnie już w czasie wojny.
Lwów był pierwotnie malowany na czarno z białym pasem bateryjnym i imitacjami ambrazur, potem cały na biało.

Dane techniczne Lwowa

Komendanci (kapitanowie)

Następcy

Książki

Materiał wydrukowany z portalu zgapa.pl dnia 2020-10-27 15:33:48