Czytaj więcej"/> Drukuj
Hosho (jap. 鳳翔) to japoński okręt klasy lekki lotniskowiec. Był to pierwszy lotniskowiec wchodzący w skład Cesarskiej Floty Japonii. Nazwa oznacza "Latający Feniks".
Hosho -

Budowa

Stępkę pod budowę "Hosho" położono 16 grudnia 1919. Budowę rozpoczęto jako statek - zbiornikowiec, jednakże już na początku 1920 Marynarka Japońska zdecydowała ukończyć zaczęty statek jako przedstawiciel nowej klasy okrętów - lotniskowców. Lotniskowiec "Hosho" zaprojektowany został przez zespół, którym kierował Okabe Umezu (współkonstruktor późniejszego lotniskowca "Shokaku"). Zbudowany został w stoczni w Tsurumi, współfinansowany przez koncern Mutsui. Zwodowano go 13 listopada 1921. Okręt wszedł do służby 27 grudnia 1922 roku, będąc pierwszym okrętem na świecie zbudowanym od razu jako lotniskowiec (mimo rozpoczęcia jako zbiornikowiec), a nie przebudowanym z kadłuba istniejącego statku lub okrętu liniowego (jak np. Kaga lub Akagi). Brytyjski lotniskowiec "Hermes", będący pierwszym okrętem od początku zaprojektowanym jako lotniskowiec, został wprawdzie rozpoczęty przed "Hosho", lecz ukończony później. Planowano też budowę drugiej jednostki tego typu o nazwie "Shokaku", lecz zamówienie zostało anulowane (później nazwę tę otrzymał nowy lotniskowiec).
Po wejściu do służby, "Hosho" poddawano modernizacjom. W 1924 zlikwidowano wyspową nadbudówkę po prawej stronie pokładu, która przeszkadzała pilotom przy lądowaniu. Podczas dużej modernizacji w 1944 wzmocniono oraz wydłużono pokład lotniczy, ze 158,2 m do 180,8 m i zwiększono wymiary wind dla samolotów. Okręt miał trzy kominy na prawej burcie, które początkowo można było odchylić o 90° do poziomu podczas operacji lotniczych. W 1936 zamontowano stałe odchylone kominy.
Okręt miał deskowany nieopancerzony pokład lotniczy, ciągnący sie na całej długości okrętu, a po modernizacji w 1944 nawet wystający poza kadłub na dziobie i rufie. Pokład ten wsparty był na ścianach hangaru i kolumnach. Lotniskowiec posiadał jeden hangar o długości ok. 92 m, pozbawiony fragmentu ścian na śródokręciu. Transport samolotów z hangaru zapewniały dwie windy umieszczone w osi symetrii okrętu, w części dziobowej i za śródokręciem. Okręt teoretycznie mógł zabierać 21-26 samolotów, w praktyce wielkość jego grupy lotniczej nie przekraczała 20 maszyn.

Służba

28 lutego 1923 dokonano pierwszego startu samolotu z "Hosho". Od 1928 "Hosho" wraz z większą "Kagą" tworzył 1. dywizjon lotniskowców. Po raz pierwszy okręt i jego lotnictwo zostały użyte bojowo podczas konfliktu zbrojnego z Chinami, tzw. incydentu szanghajskiego od 29 stycznia 1932 do marca 1932. Okręt brał następnie aktywny udział w początkowym etapie wojnie z Chinami od lipca 1937 w składzie 1. dywizjonu lotniskowców z lotniskowcem "Ryujo". Jego samoloty wspierały japońskie wojska na lądzie i walczyły z chińskim lotnictwem. W październiku powrócił do Japonii. 1 grudnia 1937 razem z lotniskowcem lekkim "Zuiho" utworzył 3. dywizjon lotniskowców, przydzielony do 1. Floty.
Po wybuchu wojny ze Stanami Zjednoczonymi, grupę lotniczą na okręcie zredukowano do 8 samolotów bombowych Nakajima B5N 'Kate', przeznaczonych do działań przeciw okrętom podwodnym. Lotniskowiec "Hosho" wziął udział w bitwie o Midway 4 czerwca 1942 roku, jako osłona sił głównych pancerników, nie biorąc jednak bezpośredniego udziału w walce lotniskowców. Pomimo lekkich uszkodzeń, dowodzony przez komandora Seyozaki uczestniczył w akcji ratowania rozbitków z zatopionego lotniskowca "Hiryu". Po zatopieniu czterech japońskich dużych lotniskowców, powstał plan uderzenia na amerykańskie okręty nielicznymi samolotami z ocalałych "Hosho" i "Zuiho" oraz wodnosamolotami, jednak nie został zrealizowany wobec słabości sił. Po powrocie do Japonii, "Hosho", mając niewielką wartość bojową, skierowany został do szkolenia pilotów. W 1945 zaliczono go do okrętów rezerwowych.
Podczas amerykańskich nalotów na bazę morską w Kure 24, 25 i 28 lipca 1945, "Hosho" został uszkodzony. Po wojnie został wyremontowany, a następnie używany do repatriacji żołnierzy japońskich z Chin. Akcję tę zakończono 16 siernia 1946, po czym 30 kwietnia 1947 okręt oddano na złom. Żywot zakończył w 1947 roku pocięty na złom w stoczni w Jokohamie, jako ostatni istniejący japoński lotniskowiec.

Dane techniczne:

Materiał wydrukowany z portalu zgapa.pl dnia 2020-11-24 15:14:09