Czytaj więcej"/> Drukuj
Antoine Marie Roger de Saint-Exupéry (29 czerwca 1900 - 31 lipca 1944), francuski lotnik, pisarz i poeta.
Urodził się 29 czerwca 1900 w Lyonie we Francji jako syn hrabiego Jeana de Saint-Exupéry. W wieku 4 lat zmarł jego ojciec i Antoine z matką i rodzeństwem zamieszkali w zamku u ciotki. Uczył się u jezuitów. Gdy miał 12 lat odbył pierwszy lot samolotem jako pasażer; przerobił też swój rower, dodając mu skrzydła. W 1919 podjął studia na Wydziale Architektury Akademii Sztuk Pięknych. W wieku 21 lat uzyskał kwalifikacje pilota cywilnego, a w 1922 roku pilota wojskowego. W lotnictwie wojskowym służył krótko, gdyż na skutek wypadku, w którym został ranny, został w 1923 przeniesiony do rezerwy.
W 1926 podjął pracę w Towarzystwie Lotniczym Latecoere, latając pomiędzy Francją i Afryką, głównie przewożąc pocztę, na trasie Tuluza - Casablanca - Dakar. Od 1929 do 1931 pracował jako dyrektor oddziału Latecoere Aeroposta Argentina w Argentynie, tam też ożenił się w 1931 z Argentynką Consuelo Suncin Sandoval de Gómez. W tym roku powrócił do Francji, gdzie dalej latał, przewożąc pocztę. W grudniu 1935 de Saint-Exupéry podjął próbę rekordowego przelotu na trasie Paryż-Sajgon samolotem Caudron Simoun, ale rozbił samolot na pustyni w Północnej Afryce. Podczas wojny domowej w Hiszpanii był korespondentem prasy francuskiej. W styczniu 1938 podjął próbę przelotu na trasie Nowy Jork - Ziemia Ognista, lecz tym razem rozbił samolot w Gwatemali, odnosząc przy tym obrażenia. W całej swojej karierze zresztą prześladowały go liczne mniejsze lub większe wypadki lotnicze.
Doświadczenia lotnicze Antoine de Saint-Exupéry znalazły odbicie w jego twórczości. Pierwsze opowiadanie L'Aviateur ("Lotnik") opublikował w 1926, a w 1928 wydał ksiażkę "Poczta na Południe" (Courrier Sud). W 1931 napisał "Nocny lot", a w 1939 "Ziemia planeta ludzi", za którą otrzymał nagrodę Grand Prix Akademii Francuskiej.
Po wybuchu II wojny światowej, jako kapitan lotnictwa de Saint-Exupéry latał we francuskim dywizjonie rozpoznawczym GR II/33, wykonując kilka lotów bojowych. Po zajęciu Francji przez Niemcy, przedostał się w 1940 przez Portugalię do USA, gdzie zajmował się pisarstwem i działalnością propagandową. Na swoją prośbę, pomimo zaawansowanego wieku jak na pilota bojowego, przydzielono go jednak do lotnictwa Wolnych Francuzów, podporządkowanego amerykańskiemu dowództwu. Latał w dywizjonie rozpoznawczym GC II/33 na dwusilnikowych szybkich samolotach rozpoznawczych F-5 Lightning (wersjach myśliwca P-38). Po wykonaniu dwóch misji 14 czerwca i 21 lipca 1943 z Tunezji nad Francję, uszkodził samolot przy lądowaniu i został zawieszony. Ponownie powrócił do latania bojowego 16 maja 1944, latając z Korsyki. 31 lipca 1944 o 8.45 rano wystartował do misji fotografowania niemieckich wojsk koło Lyonu, z której już nie powrócił.
Przez wiele lat dokładny los samolotu Antoine de Saint-Exupéry nie był znany, krążyły też różne teorie odnośnie przyczyny jego śmierci. W 1998 rybak wyłowił z Morza Śródziemnego w okolicy Marsylii bransoletkę należącą do pisarza, a kawałki jego samolotu znaleziono w 2000 i ostatecznie zidentifikowano 7 kwietnia 2004 dzięki numerom seryjnym. Jego samolot typu F-5 Lightning, wpadł do wody blisko wyspy Frioul, niedaleko Marsylii. Najprawdopodobniej został on zestrzelony przez niemiecki myśliwiec Fw 190 A-8 pilotowany przez Roberta Heichelle, który zgłaszał zestrzelenie atakującego go Lightninga 31 lipca ok. godz. 12.06.
Najsłynniejsze dzieło Antoine de Saint-Exupéry to "Mały Książę", które ukończył w 1943 roku - filozoficzna baśń dla dzieci, uznawana powszechnie za jedno z najważniejszych i najpopularniejszych dzieł literatury światowej.
Materiał wydrukowany z portalu zgapa.pl dnia 2021-02-27 07:37:38